My Add

Wednesday 30 November 2011

Veteran UMNO terharu dapat jemputan presiden

 HARON  menunjukkan poster arwah bapanya,  Datuk Awang Datuk Omar yang turut bersamanya dalam gambar yang dirakamkan di Istana Besar Johor.

 HARON menunjukkan poster arwah bapanya, Datuk Awang Datuk Omar yang turut bersamanya dalam gambar yang dirakamkan di Istana Besar Johor.


KUALA LUMPUR, RABU, 30 November, 2011:
KETIKA UMNO bersidang pada 11 Mei 1946 di Istana Besar Johor, Haron Datuk Awang antara puluhan perwakilan dan urus setia yang bergambar bersama Presiden parti, Datuk Onn Jaafar dan gambar kenangan itu masih tersimpan sebagai rekod sejarah parti. 

Kini, selepas 66 tahun gambar kenangan itu diabadikan, difahamkan hanya tinggal beliau seorang masih hidup dan dibawa khas menghadiri persidangan kali ini sebagai tanda penghargaan kepada veteran parti.

Sejak menerima jemputan khas dua minggu lalu, Haron, 87, berbelah-bahagi untuk datang kerana sibuk dengan persiapan kenduri kahwin ahli keluarganya.
Bagaimanapun, apabila dimaklumkan jemputan itu hasrat Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak yang mahu mengenang jasa veteran parti, beliau bersetuju kerana baginya UMNO parti keramat yang banyak memberi kenangan kepadanya. 

Sebaik saja menjejakkan kaki ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan melihat poster besar yang diubah suai dan digantung di aras empat, beliau tersenyum kerana menyifatkan dirinya sebahagian daripada sejarah parti. 

“Ia sesuatu yang menyentuh hati. Kali pertama saya datang ke perhimpunan pada 1987, ketika Tun Dr Mahathir Mohamed menjadi Presiden UMNO. Ia cukup menarik kerana diadakan serentak dengan bulan kemerdekaan negara. 

“Selepas 24 tahun, saya terkejut dan terharu apabila menerima jemputan daripada parti untuk datang ke sini. Walaupun saya hanya ahli biasa, ini saya penghormatan cukup besar bagi saya,” katanya. 

Datuk kepada sembilan cucu itu masih mampu berdiri dengan bantuan tongkat walaupun mengalami masalah pendengaran sejak empat bulan lalu. 
Katanya, jika memakai cermin mata, beliau masih mampu mengingati beberapa nama rakan lama dalam gambar itu. - Berita Harian

No comments:

Post a Comment