My Add

Friday 20 July 2012

Cadangan parkir khas wanita di pusat beli belah

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 20 Julai, 2012: Seorang exco kerajaan Selangor hari ini mencadangkan supaya pengurusan pusat membeli-belah merizabkan sebilangan unit parkir kenderaan bertanda 'W', khusus kepada wanita berdekatan pintu masuk setiap premis perniagaan mereka.

Exco Perumahan Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri, Iskandar Abdul Samad berkata cadangan itu adalah praktikal berdasarkan situasi semasa kejadian jenayah yang sering berlaku di kawasan parkir kenderaan pusat membeli-belah.

"Tujuan utama merizabkan tempat letak kereta untuk wanita berhampiran bangunan pasar raya besar adalah untuk mengelakkan mereka terdedah dengan sebarang kejadian bahaya.

"Sebelum ini sudah ada tempat letak kereta khas untuk Orang Kelainan Upaya (OKU) yang dekat dengan bangunan pasar raya, jadi saya rasa tiada masalah merizabkan parkir khas kepada wanita seperti yang disediakan kepada OKU," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima memorandum daripada Gabungan Wanita Pandan di Pasaraya Tesco Ampang, di sini hari ini.

Iskandar berkata antara lain, memorandum yang akan diserahkan kepada semua pasar raya besar di Ampang bermula hari ini, turut mencadangkan unit parkir tersebut ditanda 'W' sebagai tanda ia dikhususkan kepada wanita.

Unit-unit tempat letak kereta bertanda 'W' itu hanya boleh digunakan oleh pelanggan wanita yang mengunjungi pasar raya tanpa ditemani pelanggan lelaki dewasa sahaja, katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment