My Add

Wednesday 25 July 2012

Syria pindah senjata kimia

*IMEJ daripada video amatur yang dikeluarkan oleh Ugarit News dan diakses pada 23 Julai lalu merakamkan anggota FSA mengerumuni sebuah kereta kebal milik tentera kerajaan Syria semasa pertempuran dengan tentera kerajaan di Aleppo. - AGENSI

BEIRUT, SELASA, 24 Julai, 2012: Syria telah memindahkan senjata kimianya ke beberapa lapangan terbang di sempadan negara itu, sehari selepas Damsyik memberi amaran akan menggunakan senjata tersebut jika ia diserang oleh tentera luar.

Tentera Pembebasan Syria (FSA) yang berpangkalan di Lebanon berkata, mereka yang menyertai operasi FSA di Syria tahu di mana lokasi dan kedudukan senjata kimia itu.

"Kita juga tahu Presiden Bashar al-Assad memindahkan beberapa senjata ini (kimia) dan peralatan untuk mencampur komponen kimia ke lapangan-lapangan terbang di sempadan negara," kata FSA dalam satu kenyataan.

Menurut kenyataan itu, pemindahan itu dibuat bagi memberi tekanan kepada masyarakat antarabangsa yang kebanyakannya menggesa Assad berundur.

"Berdasarkan maklumat yang kami perolehi, kerajaan Syria mula memindahkan bekalan senjata pemusnah besar-besaran sejak beberapa bulan lalu untuk memberi tekanan kepada masyarakat antarabangsa dan negara serantau," ujar FSA.

Namun, kumpulan itu berkata, adalah mustahil Syria akan menggunakan senjatanya untuk menentang Israel yang secara terbuka menyuarakan kebimbangan mengenai bekalan senjata kimia negara itu yang banyak.

Semalam, Syria buat pertama kalinya membuat kenyataan secara umum mengenai senjata kimianya dengan jurucakap Kementerian Luar, Jihad Makdissi memberi amaran ia mungkin digunakan jika tentera luar melancarkan serangan.

"Syria tidak akan menggunakan sebarang senjta kimia atau senjata tidak konvensional ke atas rakyat negara ini dan ia hanya akan digunakan jika berlaku campur tangan luar," kata Makdissi kepada wartawan.

Bagaimanapun, kenyataan itu mencetuskan kecaman antarabangsa, termasuk dari Amerika Syarikat (AS) dengan Presiden Barack Obama mengingatkan Syria supaya tidak membuat 'kesilapan tragik' dengan menggunakan senjata kimia. - AFP

No comments:

Post a Comment