My Add

Sunday 19 February 2012

Kerajaan pastikan OKU, pesakit kronik terima BR1M

BACHOK, SABTU, 18 Februari, 2012: Kerajaan memberi jaminan golongan orang kurang upaya (OKU), pesakit kronik dan mereka yang terlantar sakit di hospital atau rumah, tetap menerima agihan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, pihaknya sedang menguruskan pengagihan bantuan tersebut kepada golongan berkenaan berdasarkan senarai nama mereka yang layak.

Beliau sehubungan itu meminta anggota keluarga terdekat supaya memaklumkan alamat rumah yang tepat bagi membolehkan BR1M diagihkan secara terus tanpa perlu mereka hadir ke pusat-pusat pengagihan.

"Urus setia akan melaksanakan pendekatan mesra rakyat dengan menyampaikan BR1M ke rumah mereka," katanya kepada pemberita pada majlis penyampaian BR1M di Sekolah Menengah Kebangsaan Kubang Telaga di sini, hari ini.

Seramai 500 penerima menerima agihan BR1M daripada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Hadir sama, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Ilias Husain.

Awang Adek berkata demikian ketika diminta mengulas kesulitan di kalangan penerima BR1M seperti OKU dan warga tua yang terpaksa dipapah oleh jiran dan sanak-saudara untuk hadir ke pusat-pusat pengagihan bantuan ditetapkan.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan itu bagaimanapun menjelaskan, mengambil kira keadaan kumpulan terbabit, proses pengagihan bantuan tersebut sudah tentu mengambil sedikit masa.

"Sehingga ini, seramai 64,000 penerima BR1M di Kelantan sudah menerima agihan tersebut membabitkan peruntukan berjumlah RM32 juta," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment