My Add

Wednesday 29 February 2012

Kelantan gagal batal saman berhubung pengharaman loteri

KUALA LUMPUR, RABU, 29 Februari, 2012: Kerajaan negeri Kelantan gagal untuk membatalkan saman pemula yang dibawa tiga ahli perniagaan berhubung pengharaman tiket loteri ”Big Sweep”.

Hakim Mahkamah Tinggi Abang Iskandar Abang Hashim menolak permohonan kerajaan negeri dan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dengan kos RM4,000.

Keputusan itu dibuat dalam kamar.

Pada 6 Jun tahun lepas, Wong Meng Yit, 48, Lee Khim Haw @ Lee Khim Hwa, 59, dan Gan Han Chuan, 45, memfailkan saman menamakan kerajaan negeri dan MPKB sebagai defendan.

Kerajaan negeri memfailkan permohonan untuk mengetepikan saman itu atas alasan bahawa plaintif perlu memfailkan saman itu melalui semakan kehakiman mengikut Perintah 53 Kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dan bukan melalui saman pemula.

Menjawab soalan pemberita, peguam defendan Datuk Sulaiman Abdullah berkata, hakim telah menolak permohonan itu memandangkan tiada keputusan dibuat kerajaan negeri berhubung pengharaman itu di mana ahli perniagaan terbabit boleh mencabar melalui semakan kehakiman di bawah Perintah 53. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment