My Add

Wednesday 29 February 2012

Kabel elektrik jatuh atas laluan Permas Jaya-Plentong

JOHOR BAHRU, RABU, 29 Februari, 2012: Laluan Permas Jaya ke arah Plentong, di sini, ditutup hampir tujuh jam hari ini apabila paip kabel elektrik milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) terjatuh ke atas jalan selepas kerangka besi yang menampung kabel berkenaan patah. 

Seorang pengguna laluan berkenaan, Mohd Rubaie Hayan, 55, berkata ketika kejadian pada 9.30 pagi itu, beliau dalam perjalanan dari rumahnya di Bandar Seri Alam untuk ke tempat kerja di Permas Jaya.

"Saya hanya berada kira-kira 100 meter dari paip kabel setinggi 45 meter yang merentangi jalan itu, sebelum ia tiba-tiba patah dan jatuh menghalang laluan jalan," katanya ketika ditemui, di sini.

Mohd Rubaie berkata, beliau terus memberhentikan kereta dan mengarahkan kenderaan lain supaya tidak melalui laluan itu. 

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Permas, Datuk M Munusamy, berkata beliau pernah membuat aduan mengenai tahap keselamatan kabel itu setahun lalu. 

"Kita pernah mengutarakan mengenai tahap keselamatan kabel berusia 25 tahun itu kerana kita merasakan ia tidak diselenggara dengan baik. Tidak sangka, insiden yang dikhuatiri berlaku kini menjadi kenyataan. Namun, nasib baik ia tidak menghempap kenderaan yang lalu," katanya. 

Munusamy berkata, dianggar 10,000 kenderaan melalui laluan itu setiap hari dan laluan utama bagi pengguna dari arah Permas Jaya ke pusat bandar Johor Baharu itu sesak ketika waktu puncak. 

Sementara itu, Pengurus Kanan (Perkhidmatan Pengguna dan Pemasaran) TNB Johor Mohamed Noh Md Seth, ketika dihubungi berkata pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian itu pada jam 10 pagi dan mengarahkan pekerja supaya membaik pulih besi dan paip kabel itu serta-merta. 

"Berdasarkan siasatan, ada penduduk mendakwa kabel berkenaan pernah dilanggar lori yang menyebabkan strukturnya rosak. Jadi, kami bercadang untuk tidak lagi menggunakan kabel itu dan akan mencari laluan baru," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment