My Add

Wednesday 29 February 2012

Ramai nelayan gagal terima elaun sara hidup

SANDAKAN, RABU, 29 Februai, 2012: Kegagalan nelayan memperbaharui lesen kapal dan perkakasan menjadi faktor ramai antara mereka tidak dapat menerima elaun sara hidup daripada Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM). 

Timbalan Pengarah LKIM negeri, Mohd Jamil Abdullah, berkata menjadi syarat utama bahawa hanya nelayan yang memiliki lesen tidak tamat tempoh layak menerima elaun sara hidup RM200 itu setiap bulan.

Katanya, di daerah ini saja, terdapat 1,500 nelayan memohon untuk mendapatkan elaun itu pada bulan ini.

"Hanya 601 daripada mereka layak menerima bantuan itu dan selebihnya terpaksa ditolak kerana lesen vesel (kapal) dan perkakasan mereka yang dikeluarkan oleh Jabatan Perikanan tamat tempoh," katanya pada majlis penyampaian elaun itu kepada nelayan kawasan Sandakan yang disempurnakan oleh Pengerusi Ko-Nelayan negeri, Datuk Samsuddin Yahya di sini, hari ini. 

Sehubungan itu, Mohd Jamil mahu golongan itu memperbaharui lesen itu sebelum ia tamat tempoh dan persatuan nelayan di negeri ini juga perlu memainkan peranan mengingatkan ahli mereka. 

Katanya, kerajaan tidak mahu nelayan terpinggir daripada menerima bantuan yang layak dan permohonan elaun itu diketatkan bagi memastikan ia sampai kepada golongan sasar. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment