My Add

Wednesday 16 November 2011

Berunding dengan institusi kewangan bereputasi: Musa Aman

RABU, 16 November, 2011: Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, meminta orang ramai supaya sentiasa berunding dengan institusi kewangan yang bereputasi bagi mempunyai pengurusan tunai yang baik. 

Beliau berkata, ia bagi mengelakkan orang ramai daripada mendapatkan pinjaman pantas daripada peminjam wang haram seperti "ah long" untuk mengatasi masalah hutang mereka, lapor Bernama.

"Sesetengah mempunyai hutang lapuk dan yang lain mempunyai bayaran yang perlu dibuat setiap bulan, sebahagiannya pula cukup makan gaji saja.

"Kadang kala ada orang mendapati diri mereka dalam situasi ini disebabkan oleh perancangan kewangan yang tidak baik dan sering merasa dibebani dan tertekan dengan keadaan mereka," katanya dalam teks ucapan yang dibacakan Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Yee Moh Chai pada majlis pelancaran Power Loan MBF Cards (Malaysia) Sdn Bhd di Kota Kinabalu, semalam. 

Musa juga meminta institusi kewangan supaya menjadi lebih bertimbang rasa dalam membantu bakal pelanggan dan memperkenalkan mereka kepada produk kewangan yang sesuai. 

Sementara itu, Presiden MBF Cards, Gan Kheng Chai berkata, Power Loan adalah pinjaman yang mampu dimiliki orang yang memerlukan pinjaman jangka pendek sementara sehingga RM30,000 pada kadar faedah 9.89 peratus setahun. 

Beliau berkata, pembayaran balik yang rendah bermula dari RM99 sebulan dilihat menarik di mana setiap orang yang bekerja mampu melakukannya.

No comments:

Post a Comment