My Add

Sunday 20 November 2011

MB Perak harap Utusan teruskan tradisi pertahan kebenaran

DR. Zambry Abd. Kadir menerima cenderamata daripada Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin (kiri) sambil diperhatikan Saripah Zulkifli, Mohd. Nasir Ali dan Othman Mohamad pada Karnival Pantai Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia di Teluk Batik, Lumut, Perak semalam. - MINGGUAN/ROY AZIS ABD. AZIZ

AHAD, 20 November, 2011
PARA pengamal media perlu sentiasa berani mempertahankan prinsip kebenaran dalam menunaikan tanggungjawab mendidik masyarakat walaupun berhadapan kekangan serta halangan ekoran suasana industri tersebut yang kian mencabar.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, cabaran itu jelas apabila sudah wujud kecenderungan pihak tertentu untuk menyekat peranan serta kebebasan media termasuk memboikot atau menghalang wartawan membuat liputan.

Berucap merasmikan Karnival Pantai Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia di Dataran Hadhari, Teluk Batik di Lumut semalam, beliau berkata, perbezaan pandangan tidak seharusnya dijadikan alasan mana-mana pihak untuk mengetepikan kebenaran.

"(Laporan berita) ada yang suka, ada yang tidak suka. Kita tahu ada pihak yang bertindak sehingga mengharamkan dan memboikot media seperti Utusan Malaysia, malah menghalang wartawan membuat liputan.

"Kita harap (kekangan) ini tidak menghalang Utusan untuk meneruskan tradisinya menyiarkan berita kebenaran yang berlaku dalam masyarakat," katanya.

Majlis perasmian karnival itu turut dihadiri isteri beliau, Datin Seri Saripah Zulkifli; Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin; Pengarah Eksekutif Kumpulan Utusan, Datuk Mohd. Nasir Ali dan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad.

Sementara itu, Mohamed Hashim berkata, sebagai organisasi yang menjurus kepada pendidikan akhbar, adalah menjadi satu tanggungjawab pihaknya untuk peka terhadap kehendak pembaca terutamanya golongan muda yang mahukan bahan bacaan baru, santai dan berinformatif.

Menurut beliau, sehingga Oktober lalu, penjualan akhbar Utusan Malaysia meningkat di seluruh negara yang turut disumbangkan faktor percetakan awal selain akhbar Kosmo! dan Kosmo! Ahadyang terus menunjukkan prestasi memberangsangkan.




No comments:

Post a Comment