My Add

Wednesday 23 November 2011

Rang Undang-undang Perhimpunan Aman dibentang

RABU, 23 November, 2011:
RANGang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 bertujuan membenarkan warganegara menganjurkan dan menyertai perhimpunan secara aman tanpa senjata dibentangkan semalam untuk bacaan pertama di Parlimen.

Rang undang-undang itu yang dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, antara usaha kerajaan untuk melakukan transformasi terhadap kerangka undang-undang sedia ada berhubung hak perlembagaan warganegara untuk berhimpun.

Ia bertujuan membenarkan warganegara menganjurkan dan menyertai perhimpunan secara aman dan tanpa senjata dengan sekatan-sekatan yang difikirkan perlu dan demi kepentingan ketenteraman dan keselamatan awam.

Klausa 4 rang undang-undang itu menjelaskan hak untuk menganjur atau menyertai perhimpunan aman dan tanpa senjata tidak terpakai kepada bukan warganegara, perhimpunan yang diadakan di tempat-tempat larangan dan dalam jarak 50 meter daripada had tempat-tempat larangan. Ia juga tidak terpakai bagi bantahan jalanan.

Klausa itu juga menetapkan seseorang di bawah umur 21 tahun tidak boleh menjadi penganjur manakala kanak-kanak di bawah umur 15 tahun tidak boleh menyertai mana-mana perhimpunan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment