My Add

Wednesday 8 February 2012

121 agensi urus penempatan amah Indonesia

JAKARTA, RABU, 08 Februari, 2012: Sejumlah 121 agensi pekerjaan di Malaysia telah bersiap sedia untuk bekerjasama dengan syarikat pelaksana penempatan Tenaga Kerja Indonesia swasta (PPTKIS) dalam urusan penempatan pembantu rumah Indonesia mulai Mac ini.

Ketua Pengarah Pembinaan Penempatan Tenaga Kerja Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Reyna Usman berkata, agensi berkenaan tersebar di 11 negeri di Malaysia dengan Selangor mempunyai bilangan agensi pekerjaan paling banyak iaitu 42.

Ia diikuti oleh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 23 syarikat, Johor (13), Perak (11), Pulau Pinang (11), Melaka (7), Negeri Sembilan (5), Pahang (5), Kedah (2), Kelantan (1) dan Terengganu (1).

Struktur hubungan kerjasama yang lebih baik antara agensi pekerjaan Malaysia dan PPTKIS merupakan salah satu perkara penting yang disepakati antara kerajaan Indonesia dan Malaysia dalam forum Pasukan Petugas Bersama yang menjadi badan pengawas bagi urusan penempatan dan pelindungan pembantu rumah dan majikan.

"Untuk memastikan proses penempatan pembantu rumah Indonesia sektor domestik ke Malaysia berjalan dengan baik, kerajaan Indonesia dan Malaysia sepakat melakukan pengawasan ketat terhadap PPTKIS Indonesia dan agensi pekerjaan Malaysia yang bekerjasama dalam urusan penempatan itu," kata Reyna di sini.

Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Muhaimin Iskandar sebelum ini menyatakan bahawa 137 PPTKIS bersedia untuk melakukan penempatan pembantu rumah Indonesia ke Malaysia mulai Mac depan.

Reyna berkata, pengawasan ketat dan penilaian berkala terhadap agensi penempatan pembantu rumah Indonesia negara masing-masing akan dilakukan secara optimum dan agensi pekerjaan yang didapati melanggar peraturan akan dikenakan tindakan daripada peringatan sehingga penarikan balik permit operasi.

Indonesia secara rasmi menarik balik moratorium tentang penempatan pembantu rumah dari negara itu ke Malaysia mulai 1 Disember tahun lalu, namun ia hanya mengirim semula pembantu rumahnya mulai Mac depan.

Reyna berkata, urusan penempatan pembantu rumah Indonesia ke Malaysia akan diserahkan sepenuhnya kepada PPTKIS berdasarkan undang-undang dan peraturan yang digunakan.

Beliau berkata, tempoh tiga bulan diperlukan sebelum pembantu rumah dapat dikirim ke Malaysia kerana calon pembantu rumah perlu dipersiapkan mengikut persetujuan bersama daripada peringkat pengambilan hingga latihan 200 jam, di samping urusan penyediaan dokumen rasmi. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment