My Add

Friday 10 February 2012

Jangan hanya rujuk sumber tunggal mengenai Hang Tuah

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 10 Februari, 2012: Mana-mana pihak yang mengeluarkan kenyataan mengenai kesahihan kewujudan Hang Tuah, tidak boleh terlalu bergantung kepada sumber tunggal semata-mata sebagai rujukan mereka, demikian menurut Naib Canselor Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM), Profesor Emeritus Datuk Dr. Mohd Yusoff Hashim.

Sebaliknya, tokoh sejarahwan itu berkata, Sejarah Melayu merupakan sumber pribumi paling tepat untuk membuktikan kewujudan seorang pahlawan yang memegang jawatan laksamana (Hang Tuah).

Ujarnya, signifikan Hang Tuah dalam sejarah cukup terserlah apabila 14 daripada 28 bab Sejarah Melayu memperkatakan mengenai Hang Tuah dan angka ini sebenarnya merangkumi lebih kurang 44 peratus daripada keseluruhan kandungannya.

"Perdebatan mengenai kewujudan Hang Tuah sebenarnya sudah tidak berbangkit lagi. Kita sebenarnya sudah mempunyai sumber yang mencukupi. Bukti-bukti dan sumber yang ada sudah jelas membuktikan bahawa Hang Tuah sememangnya wujud.

"Justeru, jika kita menafikan kewujudan Hang Tuah, maka kita sebenarnya turut menafikan sejarah Melayu itu sendiri,” kata beliau ketika ditemuramah dalam program “Dalam Radar” terbitan Bernama Radio24, semalam. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment