My Add

Saturday 11 February 2012

Kertas siasatan diserah kepada PPO – SPRM

KUALA LUMPUR, SABTU, 11 Februari, 2012: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menyerahkan kertas siasatan berhubung isu penyelewengan dan sindiket kecurian pasir di Selangor membabitkan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor kepada Panel Penilaian Operasi (PPO) suruhanjaya itu untuk dikaji semula.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan SPRM semalam, kertas siasatan melibatkan ADUN Sri muda, Mat Suhaimi Shafiei dan Batu Caves, Amirudin Shaari, telah diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara sebelum ini, namun telah diterima semula oleh suruhanjaya itu.

”Hasil keputusan itu akan dibentangkan kepada PPO untuk diterima dan diteliti berhubung keputusan-keputusan kertas siasatan yang diperolehi daripada pendakwa raya.

“PPO dijangka bersidang pada 23 Februari ini,” katanya yang akan turut membincangkan kes berhubung Pusat Fidlot Nasional (NFC) dan kes melibatkan siasatan ke atas Ariff Fahmi Abdul Rahman yang merupakan menantu Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Tambah kenyataan itu, panel tersebut merupakan mekanisme bebas yang dibentuk kerajaan bagi memastikan suruhanjaya berkenaan menjalankan tugas dengan bebas, telus tanpa rasa takut dan memihak sesiapa.

“Panel dilantik adalah daripada kalangan mereka yang mempunyai kepakaran dan mewakili badan-badan profesional, dipengerusikan Tan Sri Datuk Dr. Hadenan Abdul Jalil dan tujuh ahli yang lain,” ujarnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment