My Add

Wednesday 25 June 2014

Aset Maritim perlu ditambah

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH dan SITI ROHAIZAH ZAINAL
 
 Ahmad Puzi Ab. Kahar
PUTRAJAYA, SELASA 24 Jun, 2014: Penambahan aset operasi dan anggota akan dapat meningkatkan keupayaan serta kecekapan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) dalam menguatkuasakan undang-undang laut di negara ini.

Sehingga kini agensi itu memiliki 77 buah kapal peronda, 162 bot laju pelbagai kelas dan lapan unit pesawat udara bagi menggalas tugas rondaan serta pengoperasian melibatkan zon maritim negara yang berkeluasan 614,000 kilometer persegi, namun kira-kira 62 peratus daripadanya berusia melebihi 30 tahun.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Maritim Malaysia, Laksamana Madya Maritim Datuk Ahmad Puzi Ab. Kahar berkata, jumlah keanggotaan Maritim Malaysia pada masa ini pula ialah kira-kira 5,000 orang dengan agensi penguatkuasaan berkenaan menyasarkan untuk memiliki 10,500 anggota menjelang 2020.

"Keluasan kawasan perairan negara adalah dua kali ganda daripada darat. Melihat daripada segi itu, kita perlu maju ke hadapan dengan menambah atau menggantikan aset-aset usang dan meningkatkan jumlah keanggotaan bagi mengukuhkan keberkesanan pelaksanaan tugas,’’ katanya ketika ditemui di sini.

Menurut Ahmad Puzi, sebagai agensi tunggal penguatkuasaan di perairan negara, kerajaan memutuskan agensi-agensi lain menyerahkan kapal, bot, jeti dan pangkalan kepada Maritim Malaysia bagi tujuan penguatkuasaan.

Beliau berkata, mengikut piawaian antarabangsa, aset-aset lama sudah tidak ekonomi dan sesuai digunakan bagi tujuan pengoperasian manakala kebanyakan aset yang diterima agensi tu perlu dibaik pulih berikutan mengalami kerosakan di bahagian-bahagian tertentu.

"Maritim Malaysia mempunyai 77 kapal, namun satu perkara perlu diakui bahawa kebanyakan aset tersebut telah berusia kerana kita menerima aset yang telah lama digunakan. Kapal paling baharu disumbangkan oleh kerajaan Jepun enam tahun lalu.

"Generasi pada masa ini memerlukan aset yang boleh dijadikan sebagai tempat bekerja yang selari dengan peredaran masa.

Kapal-kapal ini mesti sesuai untuk kegunaan anggota bagi mengharungi pelbagai cabaran getir ketika menjalankan tugas di perairan negara yang amat strategik untuk aktiviti perdagangan sekali gus menyebabkan perlakuan jenayah merentasi sempadan boleh berlaku pada bila-bila masa,’’ ujar beliau.

Ahmad Puzi berkata, cabaran lain yang dihadapi agensi berkenaan ialah tidak mempunyai ibu pejabat pusat, pejabat wilayah dan jeti sendiri sebaliknya menyewa atau menumpang kemudahan daripada agensi lain.

Beliau menegaskan, meskipun Maritim Malaysia terpaksa mengharungi pelbagai kerumitan namun ia bukan penghalang bagi anggota agensi tersebut menjalankan tugas dengan kental menerusi kemampuan yang ada dan menerimanya sebagai satu cabaran.

"Peranan Maritim Malaysia dalam menjaga perairan negara juga diiktiraf di peringkat antarabangsa apabila menerima anugerah Agensi Keselamatan Maritim Terbaik 2009 dari Frost & Sullivan di Singapura dan International Quality Summit Award for Excellence and Business Prestige dari Business Initiative Directions di New York pada 28 Mei 2012,’’ katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, usaha untuk membanteras kegiatan haram seperti penyeludupan diesel bersubsidi menerusi perairan negara akan lebih berkesan jika ia dikekang awal semasa di daratan.

‘Agensi-agensi yang terlibat perlu meningkatkan kerjasama untuk mencegah di peringkat awal kerana ia lebih berkesan berbanding apabila sudah memasuki perairan negara yang luas,’’katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment