My Add

Wednesday 25 June 2014

Jerebu kembali melanda negara

Oleh SHEILA RANI CHANDRASEKARAN

 * BEGINILAH keadaan jerebu yang dirakamkan sekitar pukul 12 tengah hari di kawasan Lebuh Raya Utara Selatan susur keluar ke Nilai, Negeri Sembilan, semalam. - UTUSAN/Abd. Razak Aid
KUALA LUMPUR, SELASA 24 Jun, 2014: Krisis jerebu yang melanda negara beberapa bulan lalu kini berulang apabila enam kawasan mencatatkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang tidak sihat dengan bacaan melebihi 100.

Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), sehingga pukul 5 petang, Banting mencatatkan IPU tertinggi iaitu 127 diikuti Batu Muda (122), Putrajaya (114), Pelabuhan Klang (110), Nilai (105) dan Cheras (102).

Sebanyak 25 kawasan pula mencatatkan bacaan IPU di tahap sederhana manakala 18 berada di tahap baik.

Antara lokasi yang mencatatkan bacaan IPU tahap sederhana ialah Shah Alam iaitu 97, Petaling Jaya (92), Port Dickson dan Seremban masing-masing 85, Kuala Selangor (84) serta Paka di Terengganu (72).

Bacaan IPU antara 0-50 menggambarkan kualiti udara yang baik manakala 51-100 (sederhana), 101-200 (tidak sihat), 201-300 (sangat tidak bersih) dan 300 ke atas (berbahaya).

Dalam pada itu, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri G. Palanivel dalam kenyataan di sini berkata, bacaan IPU yang tidak sihat dipengaruhi oleh pencemaran jerebu merentas sempadan berikutan musim Monsun Barat Daya yang dialami pada ketika ini dan dijangka berterusan sehingga bulan September.

Katanya, menurut laporan ASEAN Specialised Meteorological Centre (ASMC) berpusat di Singapura semalam menunjukkan, pergerakan asap jerebu sederhana dari kawasan kebakaran di Wilayah Riau, Sumatera Tengah, Indonesia dan tiupan angin dari arah barat daya membawa asap berkenaan ke kawasan tengah Pantai Barat Semenanjung Malaysia.

"Malah, pihak ASMC juga melaporkan bilangan titik panas yang dikesan melalui imej satelit National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) di Sumatera, Indonesia semalam terus meningkat iaitu sebanyak 129 titik panas berbanding 116 titik panas yang dicatatkan pada kelmarin.

"Selain itu, sebanyak 23 titik panas turut dikesan dalam negara iaitu di negeri Johor (1), Kelantan (3), Terengganu (1), Selangor (4), Pahang (6), Sarawak (5) dan Sabah (3).

"Dalam cuaca panas dan kering serta keadaan atmosfera yang statik (tenang), habuk-habuk terampai yang dibawa merentas sempadan akibat kebakaran tanah dan hutan kekal berkumpul dalam ruang udara dan menyebabkan keadaan sedikit berjerebu," katanya.

Jelas beliau, kesemua titik panas yang dikesan di negara ini akan disiasat dan diambil tindakan penguatkuasaan yang sewajarnya.

Sementara itu, Palanivel berkata, berdasarkan siasatan JAS, sebanyak 3,936 kes pembakaran terbuka telah dikesan dari awal tahun sehingga 22 Jun ini.

Jelasnya, bilangan tersebut membabitkan pembakaran di kawasan hutan iaitu sebanyak 833 kes, kawasan pertanian (1,275 kes), kawasan industri (31 kes), pembinaan (117 kes), tapak pelupusan sampah (69 kes), kawasan belukar (913 kes) dan lain-lain pembakaran terbuka kecil (716 kes).

"Bagi tempoh yang sama, sebanyak 276 kes pembakaran terbuka telah dikenakan tindakan kompaun dan 87 kes telah dikeluarkan notis amaran.

"Selain itu, sebanyak 43 Kertas Siasatan bagi kesalahan melakukan pembakaran terbuka telah dibuka bagi tindakan pendakwaan di mahkamah," katanya.

Tambah beliau, pihaknya sentiasa memantau bagi mencegah pembakaran terbuka.

Katanya, 194 pegawai JAS diberi kuasa menangkap penjek alam sekitar di bawah peruntukan Seksyen 37 C Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, (Pindaan) 2012. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment