My Add

Wednesday 25 June 2014

Semua negeri diarah sedia laporan bekalan air

 Mahdzir Khalid
TANJONG KARANG, SELASA 24 Jun, 2014: Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mengarahkan semua negeri menyediakan laporan lengkap mengenai kedudukan terkini paras air empangan untuk dibentangkan dalam Jawatankuasa Khas Kabinet bagi menghadapi cuaca kering dan fenomena El Nino yang akan bersidang pada 30 Jun ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, laporan itu perlu bagi membolehkan jawatankuasa khas berkenaan meneliti kedudukan semasa paras air mentah di negeri-negeri supaya satu tindakan khusus dapat dilaksanakan sekiranya negara dilanda fenomena tersebut yang diramalkan berlaku selama enam bulan bermula pertengahan tahun ini.

Bagaimanapun katanya, keadaan cuaca panas yang melanda negara ketika ini bukanlah berpunca daripada fenomena El Nino sebaliknya perubahan angin Monsun Barat Daya dari Lautan Hindi.

"Jawatankuasa Khas Kabinet mengenai fenomena El Nino ini akan dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin). Kita di peringkat kementerian selaku sekretariat jawatankuasa meminta semua negeri menyediakan maklumat dan laporan terkini mengenai kedudukan bekalan air mentah di semua empangan masing-masing.

"Maklumat dan laporan itu termasuk paras air mentah di empangan untuk bekalan air pengguna, empangan pertanian, empangan hidroelektrik dan empangan untuk tebatan banjir. Laporan ini adalah untuk mengetahui berapa jumlah paras air empangan di negeri masing-masing," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Tambah Mahdzir lagi, pada masa sama, laporan kedudukan paras air empangan dari setiap negeri diperlukan bagi membolehkan jawatankuasa khas berkenaan meneliti kesan yang mungkin berlaku sekiranya musim kering dan fenomena El Nino berlaku secara berterusan untuk tempoh tiga bulan dan seterusnya.

"Sekiranya paras air mentah di empangan berada pada kadar 80 peratus, kita mahu tahu peratusan penurunan yang akan berlaku jika musim kering dan fenomena El Nino berlaku berterusan selama tiga bulan," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Mahdzir ketika diminta mengulas mengenai laporan sebuah akhbar tempatan hari ini mengenai aktiviti penerokaan Hutan Simpan Lentang dipercayai untuk pembinaan projek menara elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) berkata, pembinaan itu dilaporkan mengikut syarat yang ditetapkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Pahang.

Menurutnya, pembinaan menara berkenaan melibatkan talian penghantaran elektrik utama sejauh 20 kilometer iaitu talian 500 kV (kilovolt) dari Bentong South ke pencawang utama Lenggeng, Negeri Sembilan manakala satu lagi talian 275 kV dari Bentong South ke Ampang East, Selangor.

"TNB telah dapat kelulusan dasar daripada kerajaan negeri Pahang untuk pembinaan talian dan struktur menara tersebut selepas kerja-kerja pengeluaran balak melibatkan kawasan yang terlibat selesai.

"Dimaklumkan tiada pelanggaran dibuat mengikut arahan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang dalam projek tersebut," ujarnya.

Terdahulu, Mahdzir melakukan lawatan kerja ke kilang pengeluaran pelet bahan bakar biomas, Detik Aturan Sdn. Bhd. di Kampung Sungai Gulang-Gulang di sini yang telah berjaya menghasilkan serta mengeksport bahan bakar daripada bahan buangan kelapa sawit untuk kegunaan janakuasa tenaga di Korea Selatan.

Yang turut hadir Pengarah Urusan Detik Aturan Sdn. Bhd., Khairil Annuar Khalid. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment