My Add

Wednesday 25 June 2014

Tiada masalah bantu Menteri Pengangkutan baharu'

SEPANG, SELASA 24 Jun, 2014: Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, beliau sedia membantu Menteri Pengangkutan yang baharu dan tidak mempunyai masalah bagi meneruskan operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Beliau yang juga Menteri Pertahanan berkata, tugas pencarian pesawat MH370 itu bukan mudah dan sedia meneruskan khidmat tersebut sekiranya masih diperlukan.

Katanya, beliau juga sudah bersedia menghadapi situasi tersebut sejak hari pertama memangku jawatan itu dan telah menyiapkan struktur yang tersusun bagi penggantinya.

"Berhubung pencarian pesawat MH370, saya akan berbincang dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi saya sudah melakukan persiapan awal dengan mewujudkan empat jawatankuasa dalam operasi pencarian ini iaitu melibatkan Kementerian Pengangkutan, Kementerian Pertahanan, Kementerian Luar dan Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

"Kalau diminta terus memantau, menentukan hala tuju dan mengkordinasikan pencarian pesawat ini, juga saya dapat fahami kerana sukar bagi sesiapa pun untuk mengambil-alih serta-merta," katanya.

Beliau mengulas ucapan Perdana Menteri dalam majlis perasmian terminal klia2 di sini hari ini yang membayangkan bahawa majlis perasmian itu merupakan tugas rasmi terakhirnya sebagai Pemangku Menteri Pengangkutan.

Mengulas perkembangan terbaharu operasi pencarian pesawat itu, Hishammuddin berkata, Australia menerusi Timbalan Perdana Menterinya akan mengumumkan kawasan pencarian baharu pesawat itu pada Khamis ini.

Katanya, kawasan pencarian baharu itu yang dibuat oleh pakar telah mendapat persetujuan bersama Malaysia, China dan Australia.

Hishammuddin berkata, kerja-sama tiga negara itu juga menolak sebarang teori konspirasi yang mendakwa kerajaan menyembunyikan maklumat berhubung kehilangan pesawat MH370. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment