My Add

Wednesday 25 June 2014


Seleweng diesel subsidi menurun


Oleh MUZDALIFAH MUSTAPHA
 
 ALIAS Ahmad
KUALA LUMPUR, SELASA 24 Jun, 2014: Ketegasan pihak berkuasa dalam memerangi aktiviti penyelewengan diesel bersubsidi di seluruh negara mula menampakkan hasil apabila pihak-pihak yang terlibat mula ‘gerun’ sehingga menyebabkan kegiatan itu menurun sebanyak 30 peratus.

Hal ini kerana, terdapat pengusaha stesen minyak yang tidak lagi memberikan kerjasama kepada pihak yang tidak bertanggungjawab untuk meneruskan kegiatan penyelewengan itu khususnya di Kelantan.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Alias Ahmad berkata, impak paling memberangsangkan sejak pihak kementerian bertindak proaktif dalam memerangi sindiket tersebut adalah tiada lagi isu kekurangan bekalan minyak di semua stesen minyak.

Sebelum ini, jelasnya, semua stesen minyak sering mengadu jumlah bekalan yang ditetapkan oleh kerajaan tidak mencukupi malah sentiasa perlu ada penambahan bekalan.

"Pegawai penguat kuasa yang bertugas di Kelantan memaklumkan suasana di stesen-stesen minyak di negeri itu terutama di kawasan sempadan mula lengang daripada kelibat pemborong penyelewengan diesel. Ini kerana operator stesen tidak lagi bekerjasama dengan penyeludup," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Utusan Malaysia sejak 10 Mei lalu mendedahkan aktiviti penyelewengan dan penyeludupan diesel bersubsidi, mengakibatkan negara mengalami kerugian jutaan ringgit dan berdasarkan maklumat, dalang utama kegiatan haram itu terdiri daripada pemborong dengan memanipulasi kelemahan agensi penguat kuasa.

Rentetan itu, kementerian berkenaan bertindak aktif membanteras kegiatan tersebut dan mengingatkan pemborong serta pengusaha stesen minyak yang didapati bersubahat dalam kegiatan penyelewengan bahan api itu akan digantung lesen dan dibatalkan serta-merta sekiranya ada bukti.

Sejajar dengan itu pada 31 Mei lalu, kementerian telah mengehadkan penjualan minyak diesel dan petrol di setiap stesen minyak di sempadan Kelantan-Thailand kepada 600,000 liter untuk tempoh sebulan.

Alias dalam pada itu memberitahu, hasil pemerhatian dan pemantauan menyeluruh pasukan penguat kuasa di kawasan sempadan mendapati tiada kenderaan yang menggunakan nombor pendaftaran Malaysia yang dipercayai bertindak sebagai pemborong sindiket berulang-alik dari Thailand memasuki negara ini.

Malah, jelas beliau, turut tidak kelihatan di stesen-stesen minyak di kawasan sempadan adalah kumpulan motosikal yang sebelum ini dilaporkan sering membeli diesel yang dimasukkan ke dalam botol dipercayai untuk dibawa ke Thailand.

"Pejabat kita di Kelantan juga sudah tidak menerima aduan daripada pelbagai pihak berhubung kesukaran orang awam untuk mengisi minyak di stesen minyak di kawasan sempadan.

"Kita lihat sehingga hari ini semua syarikat dan stesen minyak yang terletak antara 1 hingga 25 kilometer dari sempadan Thailand mematuhi arahan menjual minyak mengikut kuota seperti yang ditetapkan," katanya.

Bagaimanapun kata beliau, pemantauan tegas dan kawalan ketat masih diteruskan di kawasan sempadan oleh pasukan penguat kuasa kementerian bersama-sama dengan Kastam, Unit Pencegah Penyeludupan, Pasukan Gerakan Marin, Pasukan Gerakan Am dan Angkatan Tentera Malaysia. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment