My Add

Thursday 26 June 2014

Politik wang haram - MUI

Oleh SAHARUDIN MUSTHAFA

 * GAMBAR pada 1 April lalu merakamkan sebahagian kotak undi, dibawa ke Pelabuhan Paotere, Makassar, untuk diagihkan sempena Pemilu 2014. MUI mengingatkan semua pihak bahawa rasuah politik adalah haram sempena Pilihan Raya Presiden Indonesia pada bulan depan. - AGENSI
JAKARTA, RABU 25 Jun, 2014: Menjelang Pemilihan Umum (Pemilu) Presiden 2014 pada bulan depan, Majlis Ulama Indonesia (MUI) kembali mengeluarkan fatwa bahawa politik wang merupakan amalan yang haram di sisi agama Islam.

MUI memberi peringatan, pemberi dan penerima wang suapan merupakan golongan yang dilaknat oleh Allah dan akan mendapat balasan di neraka kelak.

Sehubungan itu, MUI menggesa semua pihak yang terlibat dalam politik khususnya pada pemilihan Presiden 9 Julai ini supaya berusaha menghindarkan diri daripada melakukan perkara cela dan terlarang itu.

Ketua Umum MUI, Din Syamsudin menegaskan, fatwa sama juga pernah dikeluarkan ketika Pemilu Legislatif pada 9 April lalu.

"Dalilnya sangat jelas bahawa pihak yang menyuap dan disuap dilaknat oleh Allah dan kedua-dua pihak itu jelas bakal berdepan seksaan neraka,’’ jelas Din pada mesyuarat bersama sekumpulan tokoh organisasi masyarakat Islam di ibu pejabat MUI di sini.

Menurut Din, MUI hanya mampu menjalankan tugas dengan menyampaikan fatwa dan nasihat kepada masyarakat untuk menjauhi rasuah, sebaliknya usaha dan tindakan bersepadu untuk membasmi hal yang dilarang dalam Islam itu terserah pada kebijaksanaan Badan Pengawas Pemilihan Umum (Bawaslu).

Din juga memberitahu, amalan rasuah dari sisi politik berupaya menjejaskan nilai demokrasi selain bertentangan dengan norma sosial.

Sementara itu, anggota pasukan kemenangan Joko Widodo (Jokowi)-Jusuf Kalla, Aria Bima berkata, amalan politik wang telah mencalar imej demokrasi.

Bagaimanapun, katanya, politik wang merupakan amalan yang tidak boleh dipisahkan dalam iklim demokrasi di Indonesia.

"Faktanya seperti itu. Ini yang menjadi musuh kami. Belajar dari Pemilu Legislatif sebelum ini yang menyaksikan amalan politik wang berleluasa. Sekalipun politik wang berlaku dengan begitu marak, penyelenggara Pemilu dan penegak undang-undang masih belum memberikan maklum balas yang maksimum," jelasnya.

Bagi ketua pasukan kemenangan Prabowo Subianto-Hatta Rajasa, Mahfud MD pula, pasukan berkenaan tidak akan sesekali melakukan amalan politik wang atau pelanggaran peraturan lain.

Ini kerana, katanya, amalan itu hanya akan memberikan imej yang tidak baik kepada kesahihan keputusan seandainya Prabowo-Hatta memenangi Pemilu 2014.

"Ruang politik wang pada Pemilu Presiden kali ini sangat sempit dan sulit untuk dilakukan. Kami dari pasukan kemenangan Prabowo-Hatta komited tidak akan melakukan dan menghindari politik wang," tegas Mahfud lagi. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment