My Add

Wednesday 25 June 2014

Kementerian Luar tidak keluarkan sijil kematian di luar negara

KUALA LUMPUR, RABU 25 Jun, 2014: Kementerian Luar tidak mempunyai kuasa untuk mengeluarkan sijil kematian untuk rakyat Malaysia yang meninggal dunia di luar negara.

Dalam satu kenyataan, kementerian itu memaklumkan, kuasa mengeluarkan sijil bagi kematian yang berlaku di luar negara hanya boleh dilakukan oleh pihak berkuasa negara berkenaan.

“Kenyataan bahawa keluarga seorang pengebom berani mati yang mereka belum menerima sijil kematian daripada Wisma Putra adalah tidak benar," kata kenyataan itu malam tadi.

Laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam bertajuk `Suicide bomber not from religious school’ menyiarkan kenyataan sumber bahawa keluarga seorang rakyat Malaysia, Ahmad Tarmimi Maliki, 26, masih tidak menerima sijil kematian dari Wisma Putra.

Ahmad Tarmimi maut setelah menjadi pengebom berani mati pertama dalam serangan di Ibu Pejabat Skuad Emas Pasukan Taktik dan Senjata Khas (SWAT) di daerah Al-Anbar, Iraq pada 26 Mei lalu.

Tambah kenyataan itu, Malaysia adalah negara yang cintakan keamanan, mengamalkan kesederhanaan dan pada masa yang sama tidak menyokong mana-mana tindakan keganasan atau ekstremis, termasuk melibatkan rakyatnya sendiri.

“Berhubung dakwaan bahawa seorang warga Malaysia terlibat dalam pengeboman berani mati, kementerian sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa luar negara untuk mengesahkan dakwaan ini," kata kenyataan itu. - UTUSAN ONLINE     

No comments:

Post a Comment