My Add

Wednesday 25 June 2014

Lebih 50,000 pemandu diperiksa dalam Op Warta Khas

BACHOK, RABU 25 Jun, 2014: Polis telah melakukan sebanyak 50,694 pemeriksaan terhadap pemandu dan pemilik kenderaan di seluruh negara menerusi Op Warta Khas sehingga petang semalam dalam usaha menjejaki 1.9 juta pesalah trafik yang terlibat dengan waran tangkap.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Sri Salleh Mat Rasid berkata, sehingga kini sebanyak 2,290 pesalah trafik tersebut telah ditangkap menerusi 989 operasi yang dijalankan di seluruh negara.

Beliau berkata, Op Warta Khas yang berkuat kuasa pada 16 hingga 27 Jun ini bertujuan mengesan pesalah trafik yang masih enggan menyelesaikan waran tangkap mereka, di samping menumpukan perhatian terhadap pemeriksaan nombor plat kenderaan yang tidak mengikut spesifikasi undang-undang.

Beliau berkata, operasi tersebut telah memberi impak yang positif kepada pesalah trafik tegar yang telah tampil secara sukarela untuk menyelesaikan saman yang dikenakan sebelum ini.

"Kutipan bayaran nampaknya semakin bertambah termasuk kesedaran pesalah trafik baharu yang tidak berlengah membayar saman untuk mendapatkan kadar potongan yang berpatutan sebagaimana ditetapkan dalam sistem pembayaran.

"Polis akan terus melancarkan Op Warta Khas secara besar-besaran di semua ibu pejabat polis daerah (IPD) dan jalan raya utama yang dikenal pasti bagi memburu pesalah trafik berikutan jumlah waran tangkap yang belum diselesaikan adalah masih banyak," katanya.

Beliau berkata ketika ditemui selepas mengadakan pemeriksaan khas Standard Pelaksanaan Tugasan di IPD Bachok, dekat sini petang semalam. - UTUSAN ONLINE 

No comments:

Post a Comment