My Add

Wednesday 25 June 2014

Rasionalisasi subsidi minyak untungkan rakyat

KUALA LUMPUR, SELASA 24 Jun, 2014: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) memberi jaminan program rasionalisasi subsidi minyak yang bakal dilaksanakan kerajaan kelak akan menguntungkan rakyat.

Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata, segala cadangan daripada tujuh syarikat berhubung program berkenaan akan digembleng bagi mendapatkan formula terbaik dalam menangani penyalahgunaan subsidi dan meningkatkan kecekapan pelaksanaannya kepada kira-kira 10 juta rakyat Malaysia.

Menurutnya, tidak wujud sebarang isu berhubung penglibatan syarikat berkaitan Singapura dalam proses pemberian cadangan kerana beliau optimis syarikat berkenaan juga mampu memberi input terbaik, lebih-lebih lagi kerajaan bersikap terbuka dalam menerima sebarang cadangan konkrit.

"Kementerian juga membuka ruang kepada penglibatan mana-mana pihak yang mempunyai kepakaran berkaitan untuk memberi cadangan. Semua ini sebahagian daripada proses keterbukaan kita bagi memastikan kepentingan pengguna terjamin.

"Mengenai penglibatan syarikat berkaitan Singapura itu, sebenarnya syarikat tempatan selama ini juga menggunakan kemahiran teknikal dari luar, kita tidak boleh menghalang perkembangan ini terutama dengan landskap perdagangan bebas zaman ini.

"Apa yang penting, kita akan mengkaji balik proses pengagihan subsidi ini dan hasil pemilihan pasti akan menguntungkan rakyat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan bahawa terdapat tujuh syarikat telah mengemukakan cadangan program rasionalisasi subsidi minyak kepada kerajaan melalui pelbagai pihak seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Unit Perancang Ekonomi (EPU), Kementerian Kewangan dan KPDNKK.

Tujuh syarikat berkenaan termasuk sebuah syarikat berpangkalan di luar negara, sebuah syarikat berkaitan Singapura dan sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan seorang bekas menteri.

Utusan Malaysia juga difahamkan, setiap syarikat mengemukakan skim mereka sendiri untuk program rasionalisasi subsidi bahan api dengan matlamat menangani penyalahgunaan subsidi dan meningkatkan kecekapan pelaksanaannya kepada kira-kira 10 juta rakyat Malaysia.

Cadangan sistem dan platform subsidi yang dikemukakan daripada setiap syarikat adalah pelbagai termasuk penggunaan platform seperti MyKad, Kad Pintar, Kad Minyak 1Malaysia, Kad Subsidi, biometrik dan kupon atau tunai.

Mengulas lanjut, Hasan berkata, pada tahap ini, beliau amat berpuas hati dengan perkembangan penguatkuasaan terhadap penyelewengan bahan api itu terutama Ops Titik yang menyaksikan pelbagai tindakan diambil termasuk menarik balik lesen bunkering dan jeti persendirian.

"Pada tahap ini saya yakin jawatankuasa kajian berkaitan cadangan program rasionalisasi subsidi minyak akan membuat keputusan tepat dengan matlamat untuk menjaga kepentingan rakyat dalam isu penyelewengan subsidi ini," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment