My Add

Wednesday 25 June 2014

Tolak permohonan syarikat luar, Singapura

KUALA LUMPUR, SELASA 24 Jun, 2014: Kerajaan diminta menolak permohonan daripada syarikat berpangkalan di luar negara dan syarikat berkaitan Singapura yang telah memberi cadangan untuk program rasionalisasi subsidi minyak di negara ini.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, langkah itu bertujuan mengelak daripada timbul isu keselamatan memandangkan syarikat yang menerima hak itu mempunyai akses kepada maklumat peribadi lebih 10 juta rakyat Malaysia melalui MyKad.

Tegas beliau, rasionalisasi subsidi perlu disegerakan untuk mengelak berlaku ketirisan namun pelaksanaannya mestilah dilakukan secara berkesan dan tepat untuk mengelak daripada timbul masalah lain.

"Tidak wajar bagi syarikat asing menyimpan data dan maklumat peribadi rakyat Malaysia mengenai MyKad, baik syarikat swasta mahu pun syarikat asing tidak boleh dibenarkan memiliki sistem yang mempunyai maklumat itu.

"Kerajaan perlu beri keutamaan kepada syarikat tempatan yang ada kebolehan untuk menjayakan program rasionalisasi subsidi dalam masa terdekat, malah difahamkan kerajaan berbelanja RM1 bilion sebulan bagi subsidi minyak," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan, tujuh syarikat telah mengemukakan cadangan program rasionalisasi subsidi minyak kepada kerajaan melalui pelbagai pihak seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Unit Perancang Ekonomi (EPU), Kementerian Kewangan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Tujuh syarikat berkenaan termasuk sebuah syarikat berpangkalan di luar negara, sebuah syarikat berkaitan Singapura dan sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan seorang bekas menteri.

Cadangan sistem dan platform subsidi yang dikemukakan daripada setiap syarikat adalah pelbagai termasuk penggunaan platform seperti MyKad, Kad Pintar, Kad Minyak 1Malaysia, Kad Subsidi, biometrik dan kupon atau tunai.

Sementara itu, Mohd. Puad turut menggesa sistem rasionalisasi disegerakan terutama minyak petrol RON95 dengan menghapuskan sistem pukal agar bahan bakar itu betul-betul hanya dinikmati golongan sasar.

"Tahun lalu, kerajaan mengagihkan 18.6 bilion liter petrol RON95 untuk rakyat Malaysia namun hasil kajian mendapati enam bilion daripadanya digunakan oleh orang asing.

"Jadi kalau masalah ini tidak diselesaikan rakyat pula akan menuduh kerajaan tidak adil sebabnya setiap hari 90 peratus pengguna stesen minyak membeli RON95 dan lebih separuh adalah pemilik kenderaan mewah," jelas beliau. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment