My Add

Thursday 26 June 2014

Panas dan pelik di sana sini

Oleh Rohami Shafie

 * USAHLAH kita berperang dan berbunuhan sesama sendiri seperti di Iraq sehingga menyebabkan rakyatnya terpaksa mencari perlindungan di kem pelarian yang diwujudkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). - GAMBAR HIASAN
BUMI Malaysia tidak pernah sunyi dengan isu-isu panas. Kadangkala isu-isu ini pelik tetapi benar-benar berlaku.

Tidak kira waktu meskipun tatkala penduduk dunia sedang mengalami demam Piala Dunia dan dengan kedatangan fenomena El Nino yang menghangatkan lagi muka bumi Malaysia ini. Akibat tangan-tangan manusia yang mencemari suasana nyaman dan damai Malaysia, isu-isu panas ini seolah-olah tidak ada titik noktahnya.

Dimulai dengan isu kebocoran dan ketirisan di sana-sini melibatkan kisah penyeludupan diesel ke negara-negara jiran, disusuli pula isu penyeludupan pendatang asing tanpa izin (PATI). Bayangkan penyeludupan manusia boleh berlaku walhal 'barang' yang diseludup itu sukar untuk disembunyikan berbanding diesel.

Sekiranya tidak berlaku kemalangan yang melibatkan warga negara Myanmar tempoh hari, rasanya kisah ini tidak begitu hangat diperkatakan oleh orang ramai.

Selepas kemalangan itu berlaku, tragedi tongkang karam di perairan Sepang dan Air Hitam, Pulau Carey membongkar kisah penyeludupan manusia yang nampaknya amat mudah berlaku di negara kita. Malang sekali kerana akhirnya imej negara juga yang terpalit akibat kisah-kisah sebegini.

Kisah penculikan di Sabah yang nampaknya tiada penyelesaian kukuh membangkitkan satu lagi situasi panas kepada imej pelancongan negara. Dikhabarkan bahawa dalangnya PATI. Pelik kerana acap kali berlaku tetapi itulah kenyataannya.

Mungkinkah kerana para pemimpin terlalu sibuk 'bertelagah' berebut kuasa dan berpolitik sepanjang masa sampaikan isu-isu besar negara dikesampingkan? Tidakkah sepatutnya isu-isu yang melibatkan keselamatan negara, semua pemimpin politik yang dipilih oleh rakyat bersatu untuk menjaga negara? Usah hanya mendengar penasihat-penasihat yang mendendangkan kisah-kisah khayalan yang indah-indah belaka.

Ambillah iktibar titah Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah semasa Mesyuarat Dewan Negara Perak ke-159. Pemim­pin perlu menyempurnakan ikrar Amirul Mukminin dengan menjaga kebajikan seluruh orang yang dipimpin. Bukannya hanya menjaga kebajikan segelintir golongan yang rapat dengan pemimpin.

Begitu juga, jangan sesekali hanya bertindak membantu segelintir golongan hanya kerana ingin menjaga periuk nasi sendiri sebagai pemimpin. Walhal, ramai lagi orang yang dipimpin lebih memerlukan bantuan pemimpin. Lebih ramai golongan yang lemah seperti orang kelainan upaya (OKU) yang memerlukan bantuan seperti memudahkan mereka ini berurusan di semua kaunter sektor awam mahupun swasta.

Tetapi adakah perkara ini cuba diselesaikan secara menyeluruh berbanding mempolemikkan semua isu sehingga menjadi isu panas demi kepentingan diri sendiri?

Usahlah semua perkara ingin digunakan sebagai peluang politik untuk mendapatkan perbatuan politik yang lebih baik. Banyak lagi isu rakyat yang perlu ditangani dengan kadar segera. Misalnya, dalam kita menuju ke arah negara maju, apakah kita mudah terlupa sahsiah dan akhlak juga cukup penting. Dalam kita terlalu taksub dengan ranking, adakah kita mudah terlupa dengan nasib rakyat kita sendiri?

Apalah gunanya kita menjadi sebuah negara maju yang hebat dengan bangunannya dan gah dengan kekayaannya tetapi itu hanya sekadar luaran. Sahsiah rakyat semakin mundur. Akhlak semakin dipinggirkan. Kita pula terlebih barat berbanding orang barat itu sendiri. Adakah ini yang kita mahukan sebagai penduduk bagi sebuah negara yang maju?

Pelik tapi itulah kenyataannya, tanda-tanda 'kemajuan' itu sudah kelihatan. Lagi pelik apabila golongan majoriti pula yang dilanyak hak-hak mereka kononnya tiada keadilan, kesaksamaan atau istilah yang lebih panas lagi kesamarataan!

Walhal terdapat seribu satu bukti bahawa golongan majoriti di Malaysia melayan sebaik mungkin golongan minoriti. Cuba cabut semua bangunan komersial di Lembah Klang milik bukan bumiputera, berapa banyakkah bangunan yang dimiliki oleh golongan bumiputera? Boleh dibilang dengan jari! Bumiputera, majoriti dari segi penduduk tetapi dari sudut lain serba-serbi minoriti.

Itu baru secebis bukti sahaja. Belum lagi dinyatakan, jumlah pinjaman yang diberikan kepada mereka ini berbanding golongan minoriti yang menguasai ekonomi. Belum juga disebut bilangan akauntan dalam kalangan mereka berbanding golongan minoriti. Tetapi kenapa masih dipusingkan fakta seolah-olah ketidakadilan berlaku?

Sebuah institusi pendidikan seperti Universiti Teknologi Mara (UiTM) pun mahu diserang habis-habisan hanya kerana tujuan penubuhan institusi ini untuk membantu golongan majoriti yang lemah dalam pelbagai bidang. Di kolej-kolej swasta yang dikuasai oleh sesuatu pihak tidak pula diperdebatkan. Apa yang tidak adil dengan wujudnya UiTM? Adakah dengan adanya UiTM, pihak-pihak lain dinafikan hak mereka untuk mendapat pendidikan tertinggi?

Sekali lagi, usahlah 'memusing' fakta sebenar. Berpijaklah pada realiti bahawa model pembangunan yang dilaksanakan selama ini tidak menindas mana-mana pihak. Kalau tidak, mana mungkin anak-anak orang miskin seperti penoreh getah dan nelayan boleh menjadi pegawai tertinggi dalam sektor awam dan swasta. Belum lagi diambil kira ada di antara mereka menjadi jutawan dan usahawan yang berjaya.

Isu panas melibatkan kaum sering diperdebatkan seolah-olah tiada langsung keadilan di muka bumi Malaysia walhal yang peliknya mereka jugalah yang mendapat nikmat yang cukup besar sampaikan harta kekayaan boleh diwarisi untuk tujuh keturunan!

Menjelang bulan Ramadan ini, diharapkan isu-isu panas ini 'disejukkan', manakala umat Islam Malaysia berusaha untuk mengeratkan hubungan persaudaraan tanpa mempedulikan latar belakang politik masing-masing. Terlalu banyak percakaran melemahkan kekuatan ummah dan ini akan diambil kesempatan oleh pihak lain.

Buktinya, tahun lalu, terdapat isu panas yang sengaja diciptakan semasa Ramadan membangkitkan kemarahan umat Islam Malaysia. Majoriti rakyat mahukan kehidupan aman dan damai. Usahlah menjadi seperti negara Asia Barat yang pada awalnya gembira dengan 'bantuan' barat kononnya mene­gakkan demokrasi tetapi akhirnya berperang dan berbunuh sesama sendiri. Negara barat hanya lepas tangan.

Tidakkah kita mendapat pengajaran yang cukup besar daripada apa yang berlaku di negara-negara berkenaan. Atau kita masih selesa dengan kemewahan yang dikecapi di negara kita sehingga kita lupa bahawa kemewahan ini boleh pergi selama-lamanya tanpa dimaklumkan terlebih dahulu.

Bersyukurlah atas kemewahan yang diberikan oleh Allah SWT. Semoga Ramadan yang bakal tiba beberapa hari lagi memadamkan api permusuhan sesama Islam dan menghilangkan 'kepanasan' yang melanda negara dengan memberi keinsafan kepada kita dalam menghayati keperitan orang lain.

* PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan (SOA), Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia. 

No comments:

Post a Comment