My Add

Wednesday 25 June 2014

Penggunaan elektrik dijangka meningkat

 
KUALA LUMPUR, SELASA,  24 Jun, 2014: Tenaga Nasional Berhad (TNB) menjangkakan peningkatan jumlah penggunaan elektrik berikutan cuaca panas dan kering serta fenomena El Nino yang melanda negara.

Menurut Pengurus Besar (Komunikasi Korporat) TNB, Omar Sidek (gambar), suhu atmosfera yang tinggi akan menyebabkan peningkatan kepada penggunaan elektrik terutama penggunaan pendingin hawa dan kipas secara ekstrem di kilang-kilang, premis perniagaan serta kawasan kediaman.

"Bahang El Nino sudah pun dirasai pada masa ini dengan cuaca panas melampau dan kurangnya taburan hujan. Berdasarkan pengalaman semasa El Nino melanda pada 2009, beban penggunaan elektrik bakal meningkat dua peratus daripada jangkaan.

"Penggunaan elektrik biasanya berada pada tahap puncak antara pukul 2 hingga 5 petang setiap hari dan negara mencatatkan permintaan untuk elektrik pada waktu puncak yang tertinggi dalam sejarah iaitu sebanyak 16,583 megawatt (mW) pada 28 Mei lalu," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Dalam pada itu, Omar turut menasihatkan para pengguna supaya mengamalkan kecekapan penggunaan tenaga elektrik ketika keadaan cuaca panas dan kering sekarang.

"Pengguna disaran menggosok pakaian pada waktu malam serta memasak air atau mengguna mesin basuh di luar waktu puncak. Mereka yang menggunakan pendingin hawa dinasihatkan untuk melaraskan suhu sistem di antara 23 hingga 25 darjah Celsius serta menukar atau membersihkan alat penapis secara kerap.

"Industri yang menggunakan elektrik secara besar-besaran seperti kilang keluli dan simen juga disaran menjalankan operasi pada waktu malam," katanya - UTUSAN. 

No comments:

Post a Comment