My Add

Wednesday 15 February 2012

Koperasi sekolah disaran sertai Kopsya

ABDUL Fattah Abdullah mengedarkan brosur kempen keahlian Kopsya kepada sebahagian guru di Sungai Petani, Kedah, semalam.

SUNGAI PETANI, SELASA, 14 Februari, 2012:  Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) akan memperhebatkan kempen menambah keahlian di kalangan 2,200 koperasi sekolah untuk menyertai Koperasi Pembiayaan Syariah (Kopsya) mulai bulan depan.

Timbalan Yang Dipertua Angkasa, Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, penyertaan di kalangan koperasi sekolah diperlukan bagi membolehkan pihaknya mengumpul lebih banyak dana di samping menawarkan kemudahan pembiayaan mudah kepada ahli-ahli yang bernaung di bawahnya.

Katanya, langkah tersebut juga dilihat mampu membantu kakitangan akademik dan sokongan di sekolah-sekolah agar membebaskan diri daripada dibelenggu masalah hutang dan kemungkinan diisytihar muflis.

"Peranan Kopsya adalah untuk membantu ahli-ahli koperasi di kalangan penjawat awam termasuk di sekolah menstrukturkan semula pinjaman bank mereka.

"Bagaimanapun, untuk membolehkan penjawat awam ini layak mendapatkan pinjaman, mereka perlu menyertai koperasi sekolah terlebih dahulu dan seterusnya menganggotai Kopsya," katanya pada majlis penutup Taklimat Program Koperasi Sekolah 2012 Peringkat Kedah di sini hari ini.

Hadir sama, Penolong Pengurus (Pembangunan) Bahagian Pendidikan, Penerangan, Penerbitan dan Perkhidmatan Angkasa, Roszurina Omar.

Abdul Fattah memberitahu, setakat ini lebih 200 koperasi kredit membabitkan dana terkumpul berjumlah RM360 juta telah menyatakan komitmen untuk menyertai Kopsya.

"Setiap koperasi disyaratkan menyumbang dana minimum sejumlah RM1,000 atau maksimum RM15 juta untuk menyertai Kopsya," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment