My Add

Thursday 16 February 2012

Majlis Profesor kemuka resolusi kos sara hidup kepada PM

PUTRAJAYA, RABU. 15 Februari, 2012: Majlis Profesor Negara sedang merumus satu resolusi berhubung isu-isu berkaitan kenaikan kos sara hidup yang akan dibentang kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Kluster Pertanian dan Makanan, Majlis Profesor Negara, Prof. Dr. Ghizan Saleh berkata, resolusi yang dijangka siap dalam masa tiga minggu lagi itu adalah hasil perbincangan pada Persidangan Meja Bulat selama dua hari yang tamat hari ini.

"Kita akan diserahkan resolusi itu kepada Pengerusi Majlis Profesor Negara Prof. Emiritus Datuk Dr. Zakri Abdul Hamid yang juga Penasihat Sains Perdana Menteri yang kemudian akan memberi penjelasan kepada Datuk Seri Najib,” katanya kepada pemberita di akhir Persidangan Meja Bulat (Kluster Pertanian): Menangani Kenaikan Kos Sara Hidup, Majlis Profesor Negara di sini.

Beliau berkata, usaha menangani kos sara hidup sememangnya penting untuk dibincangkan dalam usaha menjadikan Malaysia sebuah negara maju.

Setiausaha Kluster Pertanian dan Makanan, Majlis Profesor Negara, Prof. Dr. Mohd Fauzi Mohd Jani pula berkata, usaha untuk memantau kenaikan harga barangan di dalam komponen Indeks Harga Pengguna begitu penting dalam usaha menangani isu-isu berkaitan kos sara hidup.

Beliau berkata, perkembangan teknologi juga dilihat penting dalam menghasilkan produk makanan dan barangan supaya kos sara hidup tidak menjadi terlalu tinggi. — BERNAMA


No comments:

Post a Comment