My Add

Monday 27 February 2012

Mardhiyan bergelar penulis pada usia enam tahun

Mardhiyan Novita MZ

JOHOR BAHRU, AHAD, 26 Februari, 2012: Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Justeru, pepatah itu amat bertepatan dengan seorang gadis, Mardhiyan Novita MZ, 18, yang bergelar penulis sejak berusia enam tahun.

Dia yang mesra disapa sebagai Dhiyan memberitahu, minatnya mengarang cerita timbul sejak kecil apabila dihadiahkan sebuah buku diari oleh ahli keluarganya.

Menurutnya, pada setiap malam dia akan mengarang cerita berkisar kisah hidup yang dilalui setiap hari dalam diari tersebut.

“Kemudian, pada usia 13 tahun, saya masuk sebuah sekolah yang menawarkan kelas sastera sebagai subjek tambahan dan mula mencuba mengarang puisi.

“Tanpa saya sedari, guru yang mengajar di situ menghantar puisi saya untuk diterbitkan dalam sebuah akhbar tempatan dan sejak itu bermulalah catatan hidup saya sebagai penulis,” ceritanya pada sesi Dialog Sastera Remaja 2012 anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS) di sini hari ini.

Gadis yang berasal dari Sumatera Barat, Indonesia itu memberitahu, dia juga menerbitkan sebuah novel sastera berjudul Penyair Merah Putih yang berkisar perihal tanah airnya dan mendapat sambutan baik oleh masyarakat di sana.

Semangatnya sebagai penulis semakin berkobar-kobar tatkala kampung halamannya dilanda gempa bumi pada 30 September 2010.

“Kesemua coretan yang dipaparkan dalam novel itu adalah pengalaman saya ketika menempuhi ranjau kehidupan untuk bangkit semula meneruskan survival hidup kami sekeluarga,” katanya.

Sementara itu, Pengarah DBPWS, Salmiah Ismail berkata, sesi dialog berkenaan bertujuan mempertemukan khalayak dengan penulis muda tersebut.

Beliau berkata, karya Dhiyan yang bersifat mendidik mampu menjadi pemangkin dalam memberikan apresiasi sastera yang semakin meruncing dalam kalangan generasi muda.

“Dhiyan cukup berjaya pada peringkat umurnya. Apatah lagi penulisan kreatifnya yang mengangkat nilai kemanusiaan itu amat mendalam maksudnya.

“Jadi, inilah peluang untuk anak-anak muda berkongsi pendapat dengan Dhiyan bagi memartabatkan sastera Melayu yang serumpun,” katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment