My Add

Monday 29 July 2013

Pelajar tingkatan satu mangsa terbaharu mercun buatan sendiri

KOTA BHARU, ISNIN, 29 Julai, 2013: Seorang pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Pasir, Tanah Merah menjadi mangsa terbaharu mercun buatan sendiri meletup pada Jumaat lepas.

Dalam kejadian kira-kira 4 petang itu, Muhammad Arish Irfan Che Omar, 13, dari Kampung Banggol Ketereh, Tanah Merah, cedera di tangan kiri dan perut selepas ditusuk serpihan pelita besi yang dimasukkannya belerang daripada mercun bola, meletup.

Bapanya, Che Omar Che Mat, 42, berkata, ketika kejadian, beliau sedang tidur sebelum dikejutkan dengan letupan yang kuat di kawasan berhampiran.

"Muhammad Arish Irfan kemudian pulang ke rumah dengan tangan dan perut yang berdarah. Saya kemudian bawa anak sulung saya ini ke Hospital Tanah Merah untuk menerima rawatan.

"Saya difahamkan Muhammad Arish Irfan bermain dengan adik keduanya, Muhammad Azim yang cedera ringan di kaki," katanya ketika ditemui di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) hari ini.

Che Omar, seorang buruh, berkata Muhammad Arish Irfan menyucuh mercun buatannya itu menggunakan pemetik api dan tidak sempat membaling pelita berisi belerang yang tiba-tiba meletup di tangannya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam HRPZII Zaid Ahmad berkata, mangsa dirujuk ke hospital berkenaan semalam untuk menjalani pembedahan berikutan terdapat empat serpihan besi di dalam perutnya.

"Mangsa akan dibedah dalam masa terdekat bagi mengeluarkan serpihan yang berada di dalam perutnya. Dia turut menerima kira-kira 15 jahitan di tangan kirinya.

"Ini merupakan kes ketiga mangsa mercun yang diterima hospital ini sepanjang Ramadan tahun ini," katanya. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment