My Add

Sunday 1 June 2014

BN rampas Parlimen Teluk Intan

Oleh SAYED HESHAM IDRIS, KHAIRUL ABIDIN NUAR dan ROKIAH ABDULLAH

 * MAH Siew Keong dijulang oleh penyokong Barisan Nasional (BN) selepas diisytihar memenangi kerusi Parlimen Teluk Intan dalam pilihan raya kecil kawasan itu di Pejabat Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) Teluk Intan, Perak, malam tadi. - MINGGUAN/Zulkarnain Mohd. Saidin
TELUK INTAN, SABTU 31 Mei, 2014: Percaturan DAP meletakkan calon Melayu, Dyana Sofya Mohd. Daud bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan tidak menjadi apabila Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong berjaya memenangi hati pengundi dengan memperoleh majoriti 238 undi.

Siew Keong memperoleh 20,157 undi manakala Dyana Sofya meraih 19,919 undi.

Keputusan PRK itu yang turut menyaksikan sebanyak 543 undi ditolak diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Datuk Ibrahim Ahmad pada pukul 9.40 malam di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Abdul Rahman Talib di sini.

Peratusan jumlah pengundian bagaimanapun merosot kepada 66.67 peratus iaitu 40,236 daripada 59,927 pemilih berdaftar yang keluar mengundi bagi menunaikan tanggungjawab mereka di 120 saluran melibatkan 35 pusat mengundi.

PRK Teluk Intan diadakan berikutan kematian penyandangnya daripada DAP, Seah Leong Peng, 48, akibat kanser pada 1 Mei lalu.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), Leong Peng, 48, menewaskan calon BN, Siew Keong dan calon Bebas, K. Moralingam dengan majoriti 7,313 undi.

Kali terakhir BN memenangi kerusi Parlimen Teluk Intan ialah pada tahun 2004 dengan majoriti 9,836 undi menerusi Siew Keong.

Kemenangan hari ini juga merupakan yang ketiga dicapai oleh BN dalam enam PRK yang diadakan selepas PRU-13.

Yang turut meraikan kejayaan BN ialah Setiausaha Agung UMNO dan BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk M. Kayveas dan Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong.

Pada PRU-13, satu daripada dua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawah Parlimen Teluk Intan telah berjaya dirampas kembali oleh BN.

BN menawan DUN Changkat Jong dengan majoriti 1,118 undi tetapi tewas di Pasir Bedamar yang sememangnya menjadi kubu kuat DAP selama empat penggal bermula 1999.

Difahamkan DAP memperoleh undi daripada pengundi Cina dan segelintir pemimpin Pas peringkat cawangan manakala BN menguasai undi daripada masyarakat Melayu dan kaum India.

Dalam pada itu, Siew Keong menyifatkan kejayaannya itu hasil kerjasama antara parti-parti komponen BN seperti UMNO, MIC, MCA, PPP dan Barisan Kemajuan India Malaysia (IPF).

Sehubungan itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir yang banyak memberi nasihat dan bimbingan pada perjuangan kali ini.

Sementara itu, Tengku Adnan berkata, kemenangan itu membuktikan rakyat tahu bahawa hanya BN yang mampu membela mereka.

Shahrizat pula menyifatkan, PRK Teluk Intan sebagai antara yang paling mencabar, justeru beliau menghargai kepercayaan yang diberikan oleh rakyat.

Terdahulu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof dalam satu sidang akhbar di sini memberitahu, beliau kecewa kerana peratusan keluar mengundi tidak mencapai sasaran pihaknya iaitu sebanyak 70 peratus.

“Peratusan keluar mengundi PRK Teluk Intan sebanyak 66.67 peratus adalah kedua terendah selepas PRK Bukit Gelugor iaitu 56 peratus, baru-baru ini.

“Kami tidak tahu kenapa keadaan itu berlaku sedangkan cuaca amat baik sehingga pukul 5 petang, malah keadaan lalu-lintas dan ketenteraman berada dalam keadaan terkawal, jadi kita akan buat kajian," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment