My Add

Sunday 1 June 2014

Kemenangan BN ‘sangat manis' - Najib

BEIJING, SABTU 31 Mei, 2014: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melahirkan rasa gembira dan bersyukur dengan kemenangan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Mah Siew Keong dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, malam ini.

Sambil mengucapkan tahniah kepada Siew Keong, beliau menyifatkan kemenangan tersebut sebagai sesuatu yang sangat manis di akhir lawatan rasmi enam harinya ke China.

Perdana Menteri turut mengucapkan rasa terima kasih dan penghargaan kepada timbalan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengetuai jentera pilihan raya serta seluruh jentera parti yang bekerja keras dan bersungguh-sungguh bagi memastikan kemenangan Siew Keong.

“Ini berita yang sangat manis bagi saya, lebih-lebih lagi berlaku pada malam terakhir lawatan saya ke sini.

“Walaupun menang dengan majoriti kecil, dalam sistem demokrasi kelebihan satu undi pun dikira menang, apatah lagi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu, kita kalah dengan majoriti lebih 7,000 undi," katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.

Perdana Menteri turut mengucapkan terima kasih kepada pengundi di Teluk Intan yang kembali memberi kepercayaan kepada BN.

Katanya, walaupun masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan berhubung trend mengundi, BN akan mengkaji apa faktor-faktor positif yang membawa kepada peralihan sokongan yang begitu besar itu.

Mengenai jawatan dalam Kabinet yang dijanjikan kepada Presiden Gerakan itu jika menang, Najib berkata, beliau berpegang kepada prinsip ‘janji ditepati’.

Ditanya adakah Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai juga akan diberikan jawatan dalam Kabinet, Perdana Menteri dalam nada ceria berkata, MCA dan parti-parti komponen BN yang lain turut menjadi penyumbang kepada kemenangan calon daripada Gerakan itu.

Sementara itu, di KUALA LUMPUR, Muhyiddin dalam kenyataannya turut menyifatkan pengundi Teluk Intan telah membuat pilihan yang tepat dengan memilih Siew Keong sebagai wakil rakyat mereka.

“Saya percaya kemenangan yang memihak kepada calon BN adalah satu petanda penting bahawa keyakinan dan sokongan rakyat semakin kukuh.

“Pengundi Teluk Intan telah membuat keputusan yang matang dengan menilai prestasi baik dan pengalaman Siew Keong yang pernah berkhidmat sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Bedamar dan Ahli Parlimen Teluk Intan sebelum ini.

“Kita bersyukur kerana kemenangan ini juga membuktikan BN terus mendapat sokongan masyarakat pelbagai kaum di negara kita," katanya.

Dalam pada itu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kemenangan itu adalah kepercayaan yang dimartabatkan semula oleh para pengundi Teluk Intan kepada BN.

“Kerja-kerja yang tersusun dan terselaras telah menghasilkan kejayaan, biar pun dengan majoriti yang kecil namun cukup bermakna," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment