My Add

Wednesday 20 February 2013

Dakwaan Anwar pembohongan besar


 *MUHYIDDIN Yassin bersama isteri, Noorainee Abdul Rahman beramah mesra dengan masyarakat India dalam majlis Perhimpunan Rakyat 1 Malaysia di Buntong, Ipoh, semalam. - UTUSAN/Roy Azis Abd. Aziz


SUNGAI SIPUT, SELASA, 19 Februari, 2013: Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya negara sedang diambang muflis ekoran tindakan kerajaan menyalurkan pelbagai bentuk bantuan kepada rakyat adalah satu pembohongan besar.

Timbalan Perdana Menteri menegaskan, kebijaksanaan kerajaan mengurus dasar kewangan sehingga mengutip hasil yang tinggi membolehkan kekayaan negara diagihkan semula kepada rakyat dalam pelbagai bentuk insentif termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

"Anwar pergi seluruh pelosok dunia kata Malaysia hampir muflis hingga rakyat terabai dan menderita. Ini pembohongan besar kerana Malaysia bukan sahaja ada sumber banyak, malah pendapatan serta rizab yang dikumpul jauh lebih besar berbanding banyak negara di dunia.

"Pelbagai bentuk bantuan yang kita beri membuktikan kerajaan mempunyai kemampuan. Kalau negara kita bankrap, semua bantuan ini tidak mungkin dapat disalurkan kepada rakyat jelata," katanya ketika berucap dalam Perhimpunan Rakyat 1Malaysia di sini hari ini.

Yang turut hadir isteri beliau, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S. K. Devamany; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan; Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sungai Siput, Datuk Seri S. Samy Vellu;.

Timbalan Perdana Menteri berkata, beliau terpanggil menjelaskan perkara itu kerana tohmahan tersebut terus dijadikan modal politik pemimpin pembangkang menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 walaupun jelas tidak berlandaskan fakta.

Beliau menarik perhatian bagaimana dasar kewangan negara yang berjaya membolehkan kadar cukai tidak dinaikkan, tetapi pendapatan hasil negara terus meningkat mencecah RM125 bilion tahun lalu.

"Sebab itulah kita dapat agihkan semula kekayaan negara kepada rakyat dalam pelbagai bentuk bantuan. Semua ini kita lakukan untuk membantu rakyat agar mereka tidak terbeban dan perkara ini akan diteruskan. Jika begitu, bagaimana boleh dikatakan negara kita muflis," soal beliau.

Pada majlis sama, Muhyiddin yang dalam lawatan sehari ke Perak hari ini, menyampaikan BR1M kepada 10 penerima bantuan tersebut, selain meluangkan masa beramah mesra dengan orang ramai.

Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri bersama isteri turut meluangkan masa kira-kira sejam bersarapan serta bertanya khabar dengan para peniaga dan pengunjung Pasar Awam Sungai Siput.

Pada sebelah petang, Muhyiddin menyempurnakan majlis perasmian Dewan Perniagaan India Perak sebelum menghadiri Perhimpunan Rakyat 1Malaysia di Padang Kelab Rekreasi India Buntong.

Beliau mengakhiri lawatannya dengan menghadiri majlis ramah mesra bersama penduduk Pangsapuri Ashby Road. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment