My Add

Wednesday 20 February 2013

Dua beranak rakyat Iran ditahan seludup dadah bernilai RM1.28 juta

SEPANG, RABU, 20 Februari, 2013: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menahan seorang pemilik salun warga Iran dan anak perempuannya di KLIA Jumaat lalu kerana menyeludup dadah bernilai RM1.28 juta.

Pengarah Kastam KLIA, Badaruddin Mohamed Rafik, berkata suspek wanita berusia 46 tahun dan anaknya 25 tahun itu disyaki membawa dadah jenis methamphetamine seberat 6.76 kilogram yang disorok dalam ruangan khas bagasi.

"Mereka yang menaiki penerbangan dari Bangkok ke KLIA ditahan sebaik cuba melepasi kawalan Kastam. Siasatan awal mendapati ini kali ketiga kedua-dua suspek masuk ke negara ini sebagai pelancong," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Badaruddin berkata, kedua-dua suspek direman tujuh hari untuk disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan jika sabit kesalahan boleh dihukum mati mandatori.

Beliau berkata, sepanjang Januari hingga Februari tahun ini, Kastam KLIA berjaya menumpaskan sembilan kes penyeludupan dadah yang kesemuanya jenis methamphetamine seberat 42.23 kilogram dianggar bernilai RM8.024 juta di KLIA dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT).

Dalam tempoh itu, katanya KDRM menahan empat suspek lelaki dan empat suspek wanita dari Nigeria, India dan Thailand dengan masing-masing satu suspek, dua suspek rakyat Indonesia dan tiga suspek Iran.

“Seorang suspek untuk satu lagi kes masih dikesan identitinya berdasarkan tag pada bagasi. Setakat ini rampasan dadah tertinggi ialah seberat 9.2 kilogram, kelmarin," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment