My Add

Sunday 24 February 2013

Kerajaan diminta umum segera jadual pelarasan gaji kakitangan awam

Oleh YATIMIN ABDULLAH
KOTA BHARU, AHAD, 24 Februari, 2013: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan mengumunkan segera jadual pelarasan gaji berdasarkan Jadual Gaji Minimum-Maksimum Sistem Saraan Malaysia (SSM) berikutan pemansuhan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng berkata, sehingga hari ini semua kakitangan awam di negara ini masih tertunggu-tunggu jadual gaji berkenaan disebabkan mereka tidak dapat melihat secara terperinci perkara tersebut.

"Setiap pekerja dalam mana-mana sektor sekalipun mahukan gaji yang mantap supaya dia dapat melihat sendiri tangga gajinya, namun buat masa ini mereka tidak boleh berbuat demikian.

"Sebagai contoh sektor pendidikan, jika seseorang pegawai itu Gred 44 dan 41, dia tidak boleh nampak gaji. Dia hanya boleh nampak untuk tahun itu sahaja, tahun depan lain.

"Jadual tersebut amat penting, bagi memudahkan kakitangan awam di negara ini membuat rujukan dan perkara ini perlu disegerakan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyampaian sumbangan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) sebanyak RM5,000 kepada Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjong Mas di sini hari ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment