My Add

Wednesday 20 February 2013

Najib minta rakyat buat pilihan tepat

MIRI, RABU, 20 Februari, 2013: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini meminta rakyat membuat pilihan tepat bagi memastikan keamanan dan kestabilan dinikmati sekarang dapat diteruskan termasuk pembangunan sekolah jenis kebangsaan Cina di negara ini.

"Negara lain tidak dibuat pilihan (dalam sistem pendidikan)... di Malaysia kita amal sikap terbuka," katanya semasa merasmikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Hua Tudan bernilai RM6 juta di sini hari ini.

Beliau berkata, pilihan boleh dibuat sama ada untuk mengikuti pendidikan di Sekolah Kebangsaan atau SKJC, iaitu keistimewaan pendidikan di negara ini yang perlu dihargai semua rakyat.

Najib berkata, Malaysia adalah satu-satu negara di luar China dan Taiwan yang mempunyai sistem pendidikan Cina sekali gus membuktikan komitmen dan prihatin kerajaan terhadap masyarakat Cina di negara ini.

Beliau memberi jaminan SJKC di negara ini tidak akan diabaikan kerana ia sudah termaktub dalam sistem pendidikan negara melalui Akta Pendidikan 1996.

Perdana Menteri berkata, keamanan dan kestabilan negara ini juga menyebabkan pertumbuhan ekonomi negara amat memberangsangkan dengan Bank Negara hari ini mengumumkan pertumbuhan ekonomi negara pada suku keempat pada tahun lepas meningkat 6.4 peratus iaitu antara kadar tertinggi di dunia.

Mengenai SJKC Chung Hua Tudan, beliau berkata penubuhan sekolah itu diluluskan semasa beliau menjadi Menteri Pendidikan dan pada masa sama meluluskan penubuhan kampus luar Universiti Curtin di Miri.

Beliau memberi jaminan akan memberi peruntukan tambahan kepada SJKC Chung Hua Tudan untuk membina blok bangunan baru.

Terdahulu Timbalan Pengerusi Lembaga Pengurusan SJKC Chung Hua Tudan, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui memohon bantuan kerajaan sebanyak RM1 juta untuk pembinaan blok bangunan baharu bagi menampung pertambahan murid. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment