My Add

Wednesday 27 March 2013

Inovasi bantu percepat pertumbuhan Malaysia - Tun Dr. Mahathir

KUALA LUMPUR, RABU, 27 Mac, 2013: Banyak inovasi yang diperkenalkan kerajaan telah membantu mempercepat kadar pertumbuhan negara, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

 Beliau berkata, peranan utama negara ialah memperuntuk undang-undang dan memastikan keselamatan rakyat, tetapi sejak berdekad lamanya peranan baharu telah ditambah bagi kerajaan melibatkan diri dalam kesejahteraan rakyat.

Beliau berkata, sebelum ini nasionalisasi ialah suatu inovasi tetapi ia tidak membawa kepada pembaikan dalam peranan kerajaan dan kesejahteraan rakyat.

Dr. Mahathir juga berkata, Malaysia menolak sosialisme tetapi menerima sesetengah idea sosialis seperti perancangan lima tahun, pendidikan bersubsidi dan pemiliknegaraan industri petroleum.

"Idea mencampuradukkan sistem sosialis dan pasaran bebas ialah suatu yang inovatif, tetapi kita teruskan untuk lebih inovatif," katanya dalam ucap utama bertajuk 'Kekuatan dalam Inovasi: Bagaimana Untuk Kekal Kompetitif dalam Dunia yang Pesat Membangun' di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment