My Add

Saturday 16 March 2013

OKU hanya perlu bayar RM2 untuk lesen motosikal

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD
LUMUT, JUMAAT, 15 Mac, 2013: Berkuat kuasa hari ini, golongan orang kurang upaya (OKU) dikecualikan fi memperbaharui lesen motosikal dan bayaran ujian memandu RM10 dihapuskan.

Mereka hanya dikenakan bayaran minimum RM2 manakala pengecualian fi memperbaharui lesen memandu kereta pula akan dikuatkuasakan mulai 1 Mei ini.

Ketika mengumumkan berita baik itu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, dianggarkan lebih 230,000 OKU yang memiliki lesen memandu di seluruh negara akan mendapat manfaat daripada inisiatif program touch point kepada rakyat itu.

Beliau berkata, inisiatif di bawah program touch point itu menunjukkan keprihatinan kerajaan bagi membantu mengurangkan beban sara hidup golongan tersebut.

"Sebelum ini, kerajaan telah pun menghapuskan bayaran cukai kenderaan kepada golongan OKU dan mulai hari ini, OKU yang mempunyai lesen memandu motosikal akan dikecualikan daripada membayar fi tetapi mereka cuma perlu membayar RM2 untuk membuat kad.

"Mulai 1 Mei ini pula, golongan OKU yang memperbaharui lesen memandu kereta akan dikecualikan fi dan dikenakan bayaran minimum RM2 sahaja," katanya kepada pemberita selepas melancarkan lesen OKU dan vokasional bentuk baharu di JPJ Cawangan Sri Manjung di sini hari ini.

Selain itu, Cho Ha mengumumkan bahawa mulai hari ini, pemegang lesen memandu kenderaan barang (GDL) dan kenderaan pengangkutan awam (PSV) tidak perlu lagi membayar fi tahunan berasingan, sebaliknya hanya menjelaskan satu bayaran untuk kedua-dua jenis lesen itu.

Katanya, langkah penstrukturan bayaran itu akan memberikan faedah kepada lebih 150,000 individu yang memegang kedua-dua lesen itu.

"Dahulu, pemegang lesen vokasional dikehendaki membayar RM20 untuk setiap jenis lesen dan kalau ada dua lesen, mereka perlu membayar RM40 tetapi sekarang, kita telah selaraskan bayaran lesen vokasional sebanyak RM20 sahaja dalam satu kad," katanya.

Beliau berkata, mulai hari ini, kerajaan juga menyelaraskan tarikh tamat lesen kepada tarikh lahir pemandu bagi pemegang lesen vokasional menggunakan kaedah yang sama dengan pemegang lesen kenderaan biasa yang telah dilaksanakan mulai 21 November 2011.

"Diharap selepas ini, tidak timbul lagi alasan lupa memperbaharui lesen memandu kerana tarikh tamat lesen diselaras ikut tarikh lahir pemegang lesen," katanya.

Mengikut laporan sebelum ini, kerajaan dijangka menanggung kos tambahan RM9 juta atas penstrukturan bayaran lesen-lesen tersebut selain penyelarasan tarikh tamat lesen kepada tarikh lahir pemandu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment