My Add

Saturday 21 June 2014

Khaled nafi tidak mampu nasihati Sultan Johor

 Khaled Nordin
JOHOR BAHRU, JUMAAT 20 Jun, 2014: Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menepis dakwaan segelintir pihak kononnya beliau tidak mampu menasihati Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar terutamanya dalam soal pentadbiran tanah.

Sebagai Menteri Besar, katanya, beliau berperanan memberi nasihat kepada baginda dan baginda juga menghormatinya sebagai pentadbir kerajaan negeri.

Tegasnya, biarlah sejarah yang menentukan sama ada Menteri Besar yang dikatakan tidak dapat menasihati Sultan Johor itu boleh membawa manfaat kepada rakyat di negeri ini atau sebaliknya.

''Saya juga tahu ada pihak yang melemparkan tuduhan kononnya saya tidak berupaya untuk 'menasihati' dan 'mengawal' Tuanku Sultan terutamanya dalam soal pentadbiran tanah.

''Ini tidak benar kerana tugas saya bukanlah untuk mengawal selia aktiviti Sultan tetapi untuk memberi nasihat kepada baginda,'' katanya menerusi status terkini laman Facebook beliau hari ini.

Mohamed Khaled turut menegaskan, Sultan Johor tidak pernah mencampuri urusan pentadbiran negeri sejak beliau menjadi Menteri Besar.

Ujar beliau, Sultan Ibrahim adalah seorang yang sangat mengambil berat hal ehwal kerajaan negeri dan Johor tetapi baginda tidak pernah mencampuri urusan pentadbiran.

''Hubungan dengan baginda menjadi asas kepada saya untuk memberi nasihat tanpa rasa gentar atau pilih kasih. Sebagai pemimpin yang dipilih oleh rakyat, tidak ada apa yang harus saya bimbangkan selagi tidak melakukan sesuatu yang membawa kemudaratan kepada rakyat negeri Johor,'' katanya.

Mengenai Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor (LPHJ), beliau tidak menafikan Sultan Ibrahim kecewa dengan persepsi negatif yang dilemparkan kepada baginda berhubung enakmen tersebut.

Katanya, segala persepsi serta tuduhan yang mendakwa enakmen itu bercanggah dengan prinsip Raja Berperlembagaan adalah tidak tepat kerana kandungan draf asal pindaan ke atas enakmen tersebut adalah selari dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Johor 1895.

''Kesultanan Johor telah sedia wujud sejak tahun 1885 dan harus diingat, Johor adalah negeri pelopor yang mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan di negara ini,'' ujarnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment