My Add

Friday 2 December 2011

Algeria kecam anak Gaddafi langgar perjanjian

ALGIERS, JUMAAT, 0 2 Disember, 2011: KERAJAAN Algeria semalam mengecam tindakan anak perempuan bekas pemimpin Muammar Gaddafi, Aisha Gaddafi dan menyifatkan sebagai “tidak boleh diterima” selepas dia menyeru rakyat Libya untuk bangkit menentang Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) melalui satu siaran televisyen.

Seruan Aisha itu dibuat menerusi satu mesej suara yang disiarkan kelmarin di stesen televisyen Arrai yang berpangkalan di Syria.

Jurucakap Menteri Luar, Amar Belani berkata, Aisha telah menyalahgunakan layanan baik Algeria yang mengizinkan dia bersama ibu dan dua abangnya tinggal di negara itu atas tanda kemanusiaan selepas melarikan diri pada Ogos lalu.

“Kami kesal dengan tindakannya dan ia tidak boleh diterima.

“Aisha Gaddafi telah melanggar peraturan untuk kali kedua selepas dia diizinkan tinggal di Algeria atas tanda kemanusiaan,” katanya.

Tindakan Aisha dianggap sebagai melanggar perjanjian buangan dengan Algeria yang melarangnya daripada mengambil bahagian dalam aktiviti politik.

Dia turut dilaporkan membuat komen sedemikian pada September lalu apabila dia mengecam NTC sebagai "pengkhianat" dan menggesa rakyat Libya untuk bangkit menentang kerajaan sementara itu. - AFP

No comments:

Post a Comment