My Add

Tuesday 24 January 2012

Pelan hala tuju SJKT mampu bela pelajar India

KUALA LUMPUR, SELASA, 24 Januari, 2012: Pelan hala tuju Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) diyakini mampu membela nasib pelajar India di negara ini.

Pengerusi Majlis Belia India Malaysia (Selangor), Sivakumar Ramachindran berkata, pelan tersebut diharap dapat menyelesaikan segala masalah yang sering berlaku di SJKT selama ini.

“Walaupun terdapat suara-suara sumbang yang mengatakan SJKT bakal ditutup, namun kami bersyukur kerana dengan adanya pelan itu, ia menunjukkan penubuhan sekolah tersebut akan tetap diteruskan.

“Penubuhan sekolah itu amat penting kerana tidak semua kaum India berkemampuan untuk menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan, lebih-lebih lagi mereka yang tinggal di kawasan estet,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam yang meminta pengurusan SJKT, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), pendidik India serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kaum itu menyediakan satu pelan hala tuju pendidikan Tamil untuk dibincangkan bersama kerajaan.

Najib berkata, kerajaan sentiasa komited untuk bekerjasama dengan pihak tersebut demi pembangunan serta keselesaan sekolah vernakular yang menjadi salah satu asas penting dalam sistem pendidikan negara.

No comments:

Post a Comment