My Add

Tuesday 31 January 2012

Mursyidul Am Pas disaran contohi Hadi Awang

KOTA BHARU, SELASA, 31JanuRI, 2012: Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat disaran mencontohi Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dilaporkan sedia tidak bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang.

Naib Presiden PPP, Datuk Nik Sapeia Nik Yusoff ketika mengutarakan saranan itu berkata, Menteri Besar Kelantan tersebut sepatutnya mencontohi sikap Abdul Hadi yang mahu memberi ruang kepada golongan pelapis.

Beliau berkata, mengambil kira faktor kesihatan yang sering membelenggu Nik Abdul Aziz, maka adalah wajar untuk beliau memberi ruang kepada orang muda menerajui kerajaan Pas Kelantan pada masa hadapan.

Menurutya, Nik Abdul Aziz boleh melantik anak beliau, Nik Abduh sebagai pengganti beliau mengambil kira kedudukannya sebagai Timbalan Pemuda Pas Pusat.

"Kesediaan Abdul Hadi untuk berundur amat tepat sekali dan tindakan tersebut sewajarnya dicontohi oleh Nik Abdul Aziz yang telah 21 tahun mengetuai kerajaan Pas Kelantan.

"Nik Abdul Aziz juga mungkin perlu mencontohi kepimpinan Rasulullah bukan sahaja dalam soal ibadat tetapi juga aspek pentadbiran. Begitu juga Tun Dr. Mahathir Mohamad yang masih sihat tetapi meletakkan jawatan ketika rakyat dan negara masih memerlukan kepimpinan beliau," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Nik Abdul Aziz dalam sebuah akhbar yang menganggap pemimpin politik berbeza dengan penjawat awam kerana mereka boleh memimpin parti sampai mati.

Nik Abdul Aziz juga dilaporkan tidak bersetuju dengan kesediaan Abdul Hadi untuk berundur daripada bertanding pada PRU-13.

Mengulas lanjut, Nik Sapeia berkata, sebagai pemimpin yang bertanggungjawab Nik Abdul Aziz wajar memikirkan saranan beliau itu demi kepentingan agama dan bangsa khususnya rakyat Kelantan.

"Nik Abdul Aziz patut memberi laluan kepada pemimpin muda misalnya, memberi laluan kepada anaknya dan beliau boleh berperanan sebagai penasihat," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment