My Add

Tuesday 31 January 2012

Kenyataan Anwar selari Inisiatif Keamanan Arab - Nur Manuty

KUALA LUMPUR, SELASA, 3I Januari, 2012: Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Muhammad Nur Manuty menyifatkan kenyataan Ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung isu Israel adalah selari dengan Inisiatif Keamanan Arab.

Dalam kenyataan yang dilihat cuba membela Anwar itu juga, Muhammad Nur menambah, ia juga didokong oleh gerakan Islam seluruh dunia termasuk Hamas, sebuah gerakan yang mempelopori perjuangan rakyat Palestin.

"Hamas pernah menyatakan kebarangkalian untuk melihat realiti kewujudan dua buah negara yang berasingan, tetapi pemimpin Hamas mahu memastikan Israel benar-benar jujur untuk mengiktiraf negara Palestin menurut Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1967.

"Bagaimanapun, sekiranya kedaulatan negara Palestin ini tidak dijamin, Hamas tidak bersetuju.

"Jadi, tidak menjadi kehairanan apabila Datuk Seri Anwar, dengan mengambil kira politik semasa menyebut mengenai isu ini yang tidak terkeluar daripada pandangan gerakan Islam seluruh dunia termasuk Hamas," katanya seperti yang dipetik menerusi satu artikel yang tersiar di laman webKeadilan Daily di http://www.keadilandaily.com semalam.

Justeru, dakwa Muhammad Nur, kenyataan Anwar mengenai isu sekuriti Israel itu cuba diputarbelitkan oleh media termasuk Utusan Malaysia, seolah-olah menggambarkan Anwar mementingkan keselamatan rejim tersebut. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment