My Add

Tuesday 31 January 2012

Layanan sama rata – Hishammuddin

Oleh HAMDAN TAWADI

KLUANG, SELASA, 31 Januari, 2012: “Kewujudan apa sahaja kuasa, sama ada kuasa ketiga, keempat atau kelima, keutamaan saya tetap terhadap keselamatan negara dan kepentingan orang ramai”.

Itu jawapan tegas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika ditanya tentang kewujudan ‘kuasa ketiga’ dalam landskap politik negara.

Menurut beliau, kewujudan kuasa ketiga bukan sahaja berlaku di negara ini, sebaliknya ia adalah suatu fenomena global, namun Kementerian Dalam Negeri melayan semua pihak sama rata dalam menghadapi sebarang ancaman yang boleh mengganggu gugat kepentingan negara.

“Bagaimanapun, jika niatnya baik, jika untuk pembangunan negara atau perpaduan, tiada sebab mengapa kita tidak boleh bekerjasama,” katanya kepada pemberita selepas menyerahkan kunci rumah baru kepada 56 mangsa banjir sekitar Kampung Gajah yang dipindahkan ke Taman Desa Sejahtera menerusi projek dibangunkan Syarikat Perumahan Nasional Berhad (SPNB) di sini, semalam.

Setakat ini, belum ada perincian jelas tentang ‘kuasa ketiga’ tetapi secara mudah ia merujuk kepada pihak yang tidak berada dalam BN mahupun pakatan pembangkang.

Kuasa ketiga yang dibayangkan ialah satu kumpulan mereka yang amat insaf terhadap kegawatan dan kecelaruan yang dihadapi oleh umat Islam di Malaysia sekarang khususnya orang Melayu yang menjadi tonggaknya.

Kumpulan itu juga bimbang terhadap kedudukan raja-raja Melayu sebagai ketua agama Islam yang tercabar dan segala status-quo yang mapan sekian lama, kini semakin menjadi mangsa kepada percaturan, kerakusan serta pergelutan politik.  - UTUSAN

No comments:

Post a Comment