My Add

Monday 30 January 2012

Polis disaran pertingkat penguasaan bahasa Inggeris

GEORGETOWN, ISNIN, 30 JANUARI, 201: Anggota polis perlu meningkatan kemahiran berkomunikasi, terutama dalam bahasa Inggeris, untuk memastikan maklumat dapat disampaikan dengan tepat kepada orang ramai. 

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Wira Ayub Yaakob, berkata hanya 25 peratus daripada 5,000 anggota polis di negeri itu fasih berbahasa Inggeris.

Keadaan ini wujud walaupun kemampuan untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris amat penting memandangkan penduduk Pulau Pinang terdiri daripada pelbagai kaum dan terdapat juga ramai warga asing.

"Kira-kira 60 peratus dapat berbahasa Inggeris pada tahap biasa sahaja manakala selebihnya sekadar tahu bahasa Inggeris asas," kata Ayub kepada pemberita selepas merasmikan Latihan Khas Komunikasi dalam Bahasa Inggeris untuk Polis Pelancong di sini hari ini. 

Beliau berkata, kelemahan anggota polis dalam berkomunikasi boleh menimbulkan salah faham dalam kalangan orang ramai. 

"Masyarakat mengharapkan kita (polis) menyelesaikan masalah mereka. Oleh itu, kita perlu memiliki kemampuan untuk berbuat demikian dan ini boleh dicapai melalui kemahiran dalam berkomunikasi," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment