My Add

Monday 30 January 2012

Kes ADUN Kota Siputeh: Speaker DUN Kedah dibenar rayu

PUTRAJAYA, ISNIN, 30 Januari, 2012: Mahkamah Persekutuan di sini hari ini memberi kebenaran kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail untuk merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan bagi menerima semula Datuk Abu Hassan Sarif sebagai Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Siputeh.

Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md Raus Sharif, yang mempengerusikan panel lima hakim, membenarkan permohonan Abdul Isa untuk kebenaran merayu mengenai satu persoalan perundangan.

Empat hakim lain ialah Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Abdull Hamid Embong, Datuk Suriyadi Halim Omar serta Datuk Hasan Lah.

Persoalan Mahkamah Persekutuan ialah untuk menentukan dalam rayuan itu sama ada dalam interpretasi sebenar Artikel 51 Perlembagaan Kedah mengenai keperluan ketidakhadiran, untuk memberikan kekosongan kerusi, dua mesyuarat berturut-turut merujuk kepada dua mesyuarat berturut-turut dalam satu sesi atau dua mesyuarat berturut-turut dalam sesi berasingan.

Keputusan rayuan itu akan melibatkan perlembagaan Perlis dan Johor kerana peruntukan Perlembagaan Negeri Kedah mengenai ketidakhadiran bagi seseorang wakil rakyat adalah sama dengan Perlembagaan Perlis dan Johor.

Pada 18 Ogos tahun lepas, Mahkamah Rayuan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengisytiharkan kerusi DUN Kota Siputeh kosong setelah memutuskan bahawa Abu Hassan tidak hadir untuk dua mesyuarat DUN berturut-turut pada 2009. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment