My Add

Tuesday 31 January 2012

Kenyataan Anwar tidak mewakili pakatan pembangkang

SHAH ALAM,SELASA, 31 Januari, 2012: Pas Selangor menganggap kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan menyokong usaha melindungi keselamatan Israel seperti mana dilaporkan dalam The Wall Street Journal (WSJ) sebagai satu kenyataan yang tidak mewakili pakatan pembangkang.

Sebaliknya, Timbalan Pesuruhjaya III Pas negeri, Khalid Abdul Samad berkata, kenyataan Anwar itu adalah kemungkinan mewakili pendirian peribadi Anwar atau pun parti yang diwakilinya atas kapasiti sebagai Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Pada dasarnya Pas tidak mengiktiraf negara Israel yang ditubuhkan secara haram melalui keganasan, merampas tanah dan hak asasi penduduk Palestin.

''Dalam pakatan, PKR, Pas dan DAP masing-masing mempunyai pendirian berbeza dalam isu-isu tertentu termasuklah dasar luar.

''Kita mempunyai pendirian yang sama dalam soal untuk memerintah negara namun berpendapat bahawa apa yang dinyatakan oleh beliau (Anwar) menerusi laporan WSJ itu adalah petikan terpilih," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Anwar yang disiarkan menerusi WSJ bertarikh 26 Januari lalu yang memetik Ketua Pembangkang itu sebagai berkata; ''saya menyokong semua usaha untuk melindungi negara Israel''.

Kenyataan tersebut dikecam oleh orang ramai termasuk pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan yang menganggap ia satu kenyataan yang memperlihatkan seola-olah Anwar memberikan sokongan terhadap Israel yang selama menindas rakyat Palestin.

Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam bagaimanapun menafikan kedudukan Pas akan terjejas berikutan kenyataan Anwar itu yang telah menimbulkan kemarahan rakyat di negara ini khususnya masyarakat Islam.

"Saya yakin Pas tidak terjejas. Kita (Pas, PKR dan DAP) mempunyai pendirian yang sama dalam soal bagaimana untuk memerintah negara.

''Mengenai kenyataan (Anwar) itu, kita akan teliti dan kaji apa maksud sebenarnya. Setakat ini kita tidak terima penjelasan lagi (daripada Anwar) mengenai kenyataan itu.

''Namun, kita percaya Anwar tidak sokong Israel," kata beliau. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment