My Add

Saturday 16 February 2013

Tak perlu campur tangan luar dalam politik negara: Puad Zarkasi

KUALA LUMPUR, SABTU, 16 Februari, 2013: Rakyat Malaysia sudah cukup cerdik untuk menentukan nasib negara sendiri dan tidak memerlukan campur tangan luar, kata anggota Majlis Tertinggi UMNO, Dr Mohd Puad Zarkashi.

Beliau berkata, rakyat mempunyai kuasa menerusi pilihan raya untuk menentukan siapa yang berhak mentadbir negara sekali gus mencerminkan proses dan amalan demokrasi di Malaysia.

"Apa perlunya kita hendak membabitkan orang asing dalam politik negara kita. Biarlah rakyat yang menentukan proses politik dan demokrasi di negara kita ini. Pada saya, mereka (orang asing) pun ada masalah mereka sendiri dan kenapa mereka hendak campur urusan negara kita.

"Pada saya, amat memalukan apabila membawa orang asing untuk cuba campur tangan seolah-olah rakyat kita ini tidak cerdik dan tidak pandai untuk menentukan nasib negaranya sendiri," katanya kepada pemberita selepas pelancaran buku Adab dan Peradaban, sebuah karya pengiktirafan Syed Muhammad Naquib al-Attas di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas larangan masuk oleh pihak Imigresen kepada Senator Australia, Nick Xenophon yang tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) awal pagi ini.

Puad berkata, tindakan pihak berkuasa menahan senator itu tentu mempunyai asas dan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk menyiasat tujuan kedatangan Xenophon ke negara ini.

"Penahanan itu sudah tentu diserahkan kepada kebijaksanaan polis untuk menyiasat, dan kalau boleh, kita harap hasilnya nanti mesti didedahkan supaya rakyat tahu apakah tujuannya masuk ke negara kita ini untuk melakukan kerja subversif dan cuba mewujudkan suasana perpecahan di negara kita," katanya.

Sementara itu, Kelab Wartawan Muda Malaysia (KWMM) memuji tindakan tegas melarang senator Australia itu memasuki negara ini dan menghantar beliau pulang ke negaranya.

Presiden KWMM, Dzulkarnain Taib menganggap Xenophon adalah pengacau yang cuba masuk campur urusan dalam negara, khususnya proses Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

"KWMM yakin Xenophon bertindak atas kapasiti peribadi yang didalangi oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pimpinan BERSIH," katanya dalam satu kenyataan hari ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment