My Add

Monday 19 December 2011

Amaran angin kencang dan laut bergelora dikeluarkan

JOHOR BAHRU, ISNIN, 19 Disember, 2011: Amaran angin kencang dan laut bergelora kategori ketiga dan Ribut Tropika “Washi” yang terbentuk kira-kira 420km ke barat laut Palawan, Filipina pada 5.45 pagi ini dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zukifili Abu Bakar berkata, angin kencang Timur Laut dengan kelajuan dari 60kmsj serta ketinggian ombak melebihi 5.5 meter, dan disertakan dengan ribut petir yang berlaku di kawasan perairan Mersing, Tanjung Sedili, Desaru, Sungai Rengit dan sepanjang pantai Timur Johor dijangka berterusan sehingga 29 Disember.

Kawasan pantai Timur Johor juga dijangka terdedah kepada kenaikan paras air laut.

Beliau berkata, keadaan angin kencang dan laut bergelora ini berbahaya kepada semua aktiviti pantai, nelayan-nelayan kecil dan laut dalam dan perkapalan termasuk pekerja di pelantar minyak sepanjang pantai Johor Timur.

Dimaklumkan juga ribut petir akan berlaku di perairan Johor Timur dan keadaan ini boleh menyebabkan angin kencang sehingga 50kmsj serta laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter dan berbahaya kepada bot-bot kecil, katanya.

Katanya lagi, dalam masa seminggu sahaja berlaku dua kejadian mati lemas melibatkan seorang remaja berumur 19 tahun di pantai peranginan Tanjung Balau pada 14 Disember lalu dan semalam melibatkan dua remaja lagi berumur 14 tahun dan 21 tahun di pantai Desaru ketika mandi di pantai berkenaan.

“Ketika ini mangsa pertama pertama yang berumur 14 tahun telah ditemui semalam pada jam 1 petang, sementara usaha mengesan remaja berusia 21 tahun masih dilakukan yang melibat pelbagai agensi keselamatan.

“Kejadian dimaklumkan berpunca daripada pengunjung yang melanggar amaran bahaya mandi laut melalui bendera merah yang dikibarkan.

“Kita mengingatkan ibu bapa atau penjaga tidak membawa anak-anak mereka berkelah dan mandi manda atau apa-apa kegiatan rekreasi di pantai memandang ketika ini musim tengkujuh sedang melanda perairan pantai Timur Johor,” katanya. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment