My Add

Tuesday 27 December 2011

Genom Melayu hasil saintis UiTM dilancar


TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima cenderahati selepas melancarkan kerjasama rakan kongsi Bionexus (BNP) dan Pemetaan Genom Etnik Melayu di kampus Universiti Teknologi MARA (UiTM) Puncak Alam, Shah Alam, hari ini. - Foto Fariz Iswadi Ismail

Oleh HELMI MOHD. FOAD
KUALA SELANGOR. SELASA, 27 Dissember, 2011: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini melancarkan pemetaan Genom Melayu yang berjaya dihasilkan sekumpulan saintis Universiti Teknologi Mara (UiTM), sekali gus meletakkan negara ini setanding dengan negara-negara maju dalam bidang bioteknologi.

Menurut beliau, pencapaian sains yang canggih telah membuktikan bahawa risiko seseorang mendapat penyakit dan kesesuaian sesuatu ubat diberikan ada kaitan dengan latar belakang genom seseorang.

“Pendekatan yang dikenali sebagai personalised medicine ini adalah antara kemajuan sains dan teknologi yang dibangunkan di negara-negara maju.

Malah hari ini julukan dan pemetaan genom individu digelar Genom Melayu berjaya dilaksanakan oleh para saintis UiTM,” kata beliau ketika berucap melancarkan jaringan kerjasama rakan kongsi Bionexus (BNP) dan penyempurnaan Genom Melayu di kampus UiTM Puncak Alam, di sini, hari ini.

Muhyiddin berkata, pendedahan deraf genom ini adalah selari dengan usaha negara maju di Asia dan Eropah yang sedang giat menjana maklumat mengenai genom rakyat mereka sendiri agar dapat digunakan untuk membangunkan strategi kesihatan paling sesuai untuk penduduk setempat. - Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment