My Add

Wednesday 28 December 2011

Isu Anwar: Rakyat perlu percaya mahkamah

KUALA LUMPUR, RABU, 28 Disember, 2011: Rakyat Malaysia perlu meletak kepercayaan sepenuhnya kepada sistem kehakiman negara dalam menentukan keadilan untuk semua pihak termasuk bagi kes liwat membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Kluster Governas, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara, Prof. Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, badan kehakiman pula mestilah menghasilkan satu keputusan yang adil menerusi prosedur yang telah dilaksanakan.

"Justeru, dalam kes ini orang ramai telah melihat sendiri prosedur itu berjalan lancar iaitu pendakwa dan tertuduh diberi peluang untuk membela diri dengan dibenarkan memanggil saksi untuk membela diri. Jadi dari luaran kita telah nampak prosedur itu telus dan adil.

"Tidak sepatutnya timbul dakwaan bahawa sistem perundangan dipengaruhi oleh mana-mana pihak, malah ruang untuk membenarkan mana-mana pihak cuba mempengaruhi juga tidak kelihatan. Maka kita perlu hormati keputusan mahkamah, jangan ambil tindakan melulu," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Beliau mengulas tindakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dikatakan mula melancarkan Kempen Bebaskan Anwar 901 dan merancang pelbagai aktiviti lain termasuk demonstrasi jalanan menjelang keputusan perbicaraan kes liwat Anwar pada 9 Januari ini.

Menyokong kenyataan itu, Setiausaha Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) Negeri Selangor, Mohd. Faizal Mohd. Salleh berkata, selain menolak segala unsur demonstrasi, semua pihak di negara ini juga tidak sepatutnya terlibat dalam isu Anwar khususnya dalam menentukan siapa benar atau salah.

"Kenapa perlu adanya tekanan kepada keselamatan negara dalam isu ini. Adakah hanya untuk menyelamatkan nasib seorang insan maka masyarakat di negara ini sanggup mengancam keselamatan negara secara keseluruhan

"PKR sering sebut sebagai ingin menegakkan keadilan, tetapi bagaimana dengan keadilan di pihak pendakwa bagi kes ini iaitu Mohd. Saiful Bukhari Azlan? Maka, tidak kira siapa pun dalam negara ini, cuba lihat perkara ini dari sudut positif," katanya.

Dalam hubungan itu, pensyarah Pusat Pengajian Sejarah Politik Institut Kajian Rantau Asia Barat (IKRAB), Prof. Madya Dr. Kamaruzaman Yusoff meminta rakyat termasuk pihak-pihak tertentu supaya menerima apa sahaja keputusan dengan sikap terbuka.

Kata beliau, sekiranya keputusan itu nanti tidak memuaskan hati banyak pihak, diharap tiada tindakan di luar jangkaan sebaliknya gunakan proses mahkamah yang seterusnya seperti membuat rayuan.

Presiden Penaja Gabungan Graduan Melayu Muda (GGMM), Mohd. Khairul Azam Abdul Azizpula menggesa supaya penyokong pakatan pembangkang bermuhasabah dan jangan terlalu emosional.

Beliau mempersoalkan adakah mereka yang tegar menyokong Anwar sanggup bergadai nyawa dan harta pada hari tersebut sedangkan Penasihat PKR itu langsung tidak mempedulikan nasib mereka selama ini dengan tidak menjaga kebajikan mereka. - UM

No comments:

Post a Comment